Propunerea legislativă are în vedere necesitatea adoptării unor măsuri urgente pentru perfecţionarea şi flexibilizarea sistemului căilor de atac faţă de atribuirea contractelor de achiziţii publice de produse şi a contractelor publice de lucrări, respectiv consolidarea şi extinderea controlului ex ante pentru securizarea procedurilor de achiziţii, inclusiv a celor finanţate din fonduri europene, predictibilitatea duratei procedurilor de achiziţie publică, precum şi asigurarea judecări cu precădere a litigiilor în domeniul achiziţiilor publice, în caz contrar existând riscul diminuării gradului de cheltuire a fondurilor alocate, inclusiv a fondurilor europene. Proiectul de act normativ transpune legislaţia Uniunii Europene sau creează cadrul pentru aplicarea directă a acesteia - Directiva 89/665/CEE/21-dec-1989 privind coordonarea actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind aplicarea procedurilor care vizează căile de atac faţă de atribuirea contractelor de achiziţii publice de produse şi a contractelor publice de lucrări. Printe modificările aduse Legii nr. 101/2016 se numără: clarificarea noţiunii de persoană care are sau a avut un interes în legătură cu o procedură de atribuire în concordanţă cu articolul 1 alineatul (3) din Directiva 89/665, de la art. 3 alin. (3) prin precizarea clară a condiţiei de participarea la o procedură de atribuire a unui contract; la articolul 8 se introduce un nou alineat pentru reglementarea sancţiunii decaderii din dreptul de a invoca nelegalitatea derivată a actelor ulterioare ale procedurii de atribuire, în cazul în care nu se formulează contestţia în termenul prevăzut la alin.(1) al aceluiaşi articol, pentru a da eficienţă şi rapiditate în solutionarea căilor de atac; modificarea alineatului (3) de la art. 17 prin reducerea termenului în care se pot formula cereri de intervenție voluntară în litigiu, de la 10 zile la 3 zile, pentru a se preîntâmpina tersiversarea soluţionării contestaţiilor şi prelungirea nejustificată a termenului de soluţionare a contestaţiei, prevăzut la art. 24 din lege.
Prezentul proiect de lege aprobă OUG 25/2021 care modifică și completează legislația în domeniul achizițiilor publice (Legile 98/2016, 99/2016, 100/2016), condiționând participarea operatorilor economici la procesele de licitație pentru achiziții publice de aparteneța lor la: un stat membru al Uniunii Europene; un stat membru al Spațiului Economic European (SEE); țări terțe care au semnat și ratificat Acordul privind Achizițiile Publice (AAP), în măsura în care contractul public atribuit este acoperit de anexele 1, 2, 4 și 5 și de notele generale referitoare la Anexa I a Uniunii la acordul respectiv; țări terțe care se află în proces de aderare la Uniunea Europeană; țări terțe care nu intră sub incidența lit. iii), dar care sunt semnatare ale altor acorduri internaționale prin care UE este obligată să acorde accesul liber la piața în domeniul achizițiilor publice și în cadrul domeniului de aplicare
Prin prezentul proiect de act normativ se urmărește modificarea și completarea dispozițiilor cuprinse în anexele nr. 1 și nr. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1/2018, astfel încât garanția de bună execuție să se poată constitui și prin rețineri succesive din sumele datorate pentru facturi parţiale, attfel cum este prevăzut și în dispozițile art. 40 din Normele Metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016. Modificări și completări la anexa nr. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 1/2018, după cum urmează: Modificarea Subclauzei 15.1 din Clauza 15 ”Garanție de Bună Execuție”, Capitolul ”Obligațiile Antreprenorului”; Modificarea Subclauzei 15.2 din Clauza 15 ”Garanție de Bună Execuție”, Capitolul ”Obligațiile Antreprenorului”; Modificarea Suclauzei 15.3 din Clauza 15 ”Garanție de Bună Execuție”, Capitolul ”Obligațiile Antreprenorului”; Modificarea Suclauzei 15.6 din Clauza 15 ”Garanție de Bună Execuție”, Capitolul ”Obligațiile Antreprenorului”; Modificarea Subclauzei 15.7 din Clauza 15 ”Garanție de Bună Execuție”, Capitolul ”Obligațiile Antreprenorului”; Completarea după lit. c) a subclauzei 50.1 din Clauza 50 ”Plăți”, Capitolul ”Plăți”, cu o nouă literă, respectiv lit. c1); Modificarea Subclauzei 50.3 din Clauza 50 ”Plăți”, Capitolul ”Plăți”; Modificări și completări la anexa nr. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1/2018, după cum urmează: Modificarea Subclauzei 15.1 din Clauza 15 ”Garanție de Bună Execuție”, Capitolul ”Obligațiile Antreprenorului”; Modificarea Subclauzei 15.2 din Clauza 15 ”Garanție de Bună Execuție”, Capitolul ”Obligațiile Antreprenorului”; Modificarea Subclauzei 15.3 din Clauza 15 ”Garanție de Bună Execuție”, Capitolul ”Obligațiile Antreprenorului”; Modificarea Suclauzei 15.6 din Clauza 15 ”Garanție de Bună Execuție”, Capitolul ”Obligațiile Antreprenorului”; Modificarea Subclauzei 15.7 din Clauza 15 ”Garanție de Bună Execuție”, Capitolul ”Obligațiile Antreprenorului”; Completarea după lit. c) a subclauzei 50.1 din Clauza 50 ”Plăți”, Capitolul ”Plăți”, cu o nouă literă, respectiv lit. c1). Modificarea Subclauzei 50.3 din Clauza 50 ”Plăți”, Capitolul ”Plăți”, din anexa nr. 2, se se modifică și va avea următorul cuprins: De asemenea, se urmărește aplicarea prevederilor din prezenta hotărâre si în cazul contractelor aflate în prezent în curs de semnare sau în derulare, încheiate în baza unor proceduri de achiziţie publică sau sectorială iniţiate după data intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 1/2018, părțile contractante pot conveni schimbarea modalității de constituire a garanției de bună execuție a contractului, în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri a Guvernului, cu respectarea întocmai a Legii nr. 98/2016, Legii nr. 99/2016, Legii nr. 100/2016 şi a Legii nr. 101/2016, precum şi a legislaţiei în vigoare incidente, inclusiv în domeniul disciplinei şi calităţii în construcţii, care sunt prioritare.
Prezentul proiect de lege respinge Ordonanța de Urgență nr. 114/2020, ce are ca scop adoptarea unor măsuri urgente pentru perfecţionarea şi flexibilizarea sistemului achiziţiilor publice, în caz contrar existând riscul diminuării gradului de cheltuire a fondurilor alocate, inclusiv a fondurilor europene, consecinţa cea mai gravă în acest caz reprezentând-o întârzierea implementării unor proiecte de investiţii majore, cu impact social şi economic la nivel naţional sau local. Astfel printre modificarile aduse se numara urmatoarele: Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice: La articolul 57, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins: "(4) Informaţiile indicate de operatorii economici ca fiind confidenţiale, inclusiv secrete tehnice sau comerciale şi elementele confidenţiale ale ofertelor, trebuie să fie însoţite de dovada care le conferă caracterul de confidenţialitate, în caz contrar nefiind aplicabile prevederile alin. (1)." Articolul 165 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 165 (1) Autoritatea contractantă exclude din procedura de atribuire orice operator economic despre care: a) fie are cunoştinţă că şi-a încălcat obligaţiile privind plata impozitelor, taxelor sau a contribuţiilor la bugetul general consolidat, iar acest lucru a fost stabilit printr-o hotărâre judecătorească sau decizie administrativă având caracter definitiv şi obligatoriu în conformitate cu legea statului în care respectivul operator economic este înfiinţat sau cu cele ale statului membru al autorităţii contractante; b) fie poate demonstra prin orice mijloace adecvate că respectivul operator economic şi-a încălcat obligaţiile privind plata impozitelor, taxelor sau a contribuţiilor la bugetul general consolidat. (2) Operatorul economic nu este exclus din procedura de atribuire dacă, anterior deciziei de excludere, îşi îndeplineşte obligaţiile prin plata impozitelor, taxelor sau contribuţiilor la bugetul general consolidat datorate ori prin alte modalităţi de stingere a acestora sau beneficiază, în condiţiile legii, de eşalonarea acestora ori de alte facilităţi în vederea plăţii acestora, inclusiv, după caz, a eventualelor dobânzi ori penalităţi de întârziere acumulate sau a amenzilor." Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale: La articolul 37 alineatul (3), după litera e) se introduce o nouă literă, litera f), cu următorul cuprins: "f) servicii de certificare şi autentificare a documentelor care sunt prestate de notari publici potrivit dispoziţiilor legale." La articolul 70, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins: "(4) Informaţiile indicate de operatorii economici ca fiind confidenţiale, inclusiv secrete tehnice sau comerciale şi elementele confidenţiale ale ofertelor, trebuie să fie însoţite de dovada care le conferă caracterul de confidenţialitate, în caz contrar nefiind aplicabile prevederile alin. (1)." Articolul 178 se modifică după cum urmează: "ART. 178 (1) Entitatea contractantă exclude din procedura de atribuire orice operator economic despre care: a) fie are cunoştinţă că şi-a încălcat obligaţiile privind plata impozitelor, taxelor sau a contribuţiilor la bugetul general consolidat, iar acest lucru a fost stabilit printr-o hotărâre judecătorească sau decizie administrativă având caracter definitiv şi obligatoriu în 5 conformitate cu legea statului în care respectivul operator economic este înfiinţat, sau cu cele ale statului membru al autorităţii contractante; b) fie poate demonstra prin orice mijloace adecvate că respectivul operator economic şi-a încălcat obligaţiile privind plata impozitelor, taxelor sau a contribuţiilor la bugetul general consolidat. (2) Operatorul economic nu este exclus din procedura de atribuire dacă, anterior deciziei de excludere, îşi îndeplineşte obligaţiile prin plata impozitelor, taxelor sau contribuţiilor la bugetul general consolidat datorate ori prin alte modalităţi de stingere a acestora sau beneficiază, în condiţiile legii, de eşalonarea acestora ori de alte facilităţi în vederea plăţii acestora, inclusiv, după caz, a eventualelor dobânzi ori penalităţi de întârziere acumulate sau a amenzilor." Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii: Articolul 83 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 83 Autorităţile contractante prevăzute la art. 9 şi entităţile contractante prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. a) exclud un operator economic în orice moment al procedurii de atribuire în care iau cunoştinţă că operatorul economic respectiv se află, având în vedere faptele comise sau omise, fie înaintea, fie în cursul procedurii, în una dintre situaţiile prevăzute la art. 79, art. 80 alin. (1) şi (2)." La articolul 86, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) În sensul alin. (1), criteriile obiective trebuie să aibă legătură directă cu obiectul concesiunii de lucrări sau al concesiunii de servicii, nu conferă autorităţii/entităţii contractante o libertate de alegere nelimitată şi se pot referi la oricare dintre următoarele: a) gradul de preluare a unor riscuri de către concesionar; b) nivelul plăţilor actualizate efectuate de către entitatea contractantă; c) nivelul tarifelor de utilizare; d) modalitatea de execuţie a lucrărilor/prestare a serviciilor bazată pe indicatori de performanţă de ordin calitativ, tehnic, funcţional, financiar etc.; e) modul de asigurare a protecţiei mediului; f) modul de rezolvare a unor probleme sociale; g) nivelul redevenţei; h) durata concesiunii; i) inovarea." ACTUALIZARE 29.07.2020 - Conform amendamentelor din raportul emis la data de 29.07.2020, tiltul legii se modifică în „Proiect de lege pentru respingere Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 114/2020 privind modificarea și completarea unor acte normative cu impact in domeniul achizitiilor publice”
Prezentul proiect de lege are ca scop aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 23/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu impact asupra sistemului achiziţiilor publice. Printre modificările aduse se numără următoarele: În ceea ce priveşte Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice: Clarificarea, prin introducererea unui nou alineat la articolul 57, a aspectului referitor la confidenţialitatea ofertelor sau a elementelor componente ale acestora, raportat la faptul că nu se justifică de către operatorii economici participanţi la procedura de atribuire confidențialitatea. schimbările preconizate sunt legate de transpunerea corectă şi completă a art. 41 paragraful al treilea, art. 57 alin. (6) şi prima parte a art. 72 alin. (4) din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achiziţiile publice şi de abrogare a Directivei 2004/18/CE, prevederi care au în vedere justificarea de către autoritatea contractantă a măsurilor pe care aceasta le ia pentru a se asigura că participarea unui candidat/ofertant la procedura de atribuire nu este de natură a denatura concurenţa iar justificarea de către autoritatea contractantă a măsurilor pe care aceasta le ia pentru a se asigura că participarea unui candidat/ofertant la procedura de atribuire nu este de natură a denatura concurenţa. În ceea ce priveşte Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale schimbările preconizate sunt legate de transpunerea corectă şi completă a art. 59 paragraful al treilea, art. 80 alin. (1) şi prima parte a art. 89 alin. (4) din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achiziţiile efectuate de entitătile care îsi desfăsoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17 /CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 94 din 28 martie 2014. In ceea ce priveşte O.U.G. nr. 13/2015 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, modificările aduse Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/2015 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice se impun ca urmare a reorganizării Guvernului şi trecerera ANAP în subordinea Secretariatului General al Guvernului. Având în vedere că prevederile art. 5 alin. (2) din Ordonanţa de urgentă nr. 98/2017, cu modificările şi completările ulterioare, sunt modificate, respectiv procesul de control ex ante nu mai este voluntar, a fost eliminat "voluntar" din textul prezentului aliniat. Ca urmare a schimbării modului de realizare a controlului ex ante din voluntar în obligatoriu, este necesară corelarea şi altori articole din cuprinsul actului normativ. De asemenea, pentru eficietizarea controlului ex ante, intervenţia ANAP în procesul de achiziţie publică de la nivelul autortăţii contractante se va realiza o singură dată, prin emiterea avizului conform care se va realiza exclusiv prin SEAP. Mai mult, Guvernul a decis ca toate apelurile si recursurile in materia achizitiilor publice trebuie solutionate intr-un anumit termen, iar “nerespectarea termenelor prevazute de prezenta lege ori a dispozitiilor cuprinse in prezenta lege privind solutiile ori masurile ce pot fi dispuse de instanta constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza conform legii” (art. 68^1). Actualizare 26.02.2020 - Prin amendamentele admise prin raportul comun al Comisiilor de la Senat, se propune respingerea OUG nr. 23/202.
Prin prezenta ordonanță este propusă modificarea art. 5 alin. (2) unificarea controlului ex-ante asupra procesului de atribuire a contractelor de achiziție publică/sectoriale, precum și de concesiuni, pentru care Agenția Națională pentru Achiziții Publice este desemnată ca unică instituție responsabilă de acest control.
Prezenta instrucțiune are ca scop stabilirea modului de atribuire a contractului de achiziție publică în temeiul art. 31 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare. Instrucțiunea va fi publicată în Monitorul Oficial Partea I.
Proiectul de lege aprobă Ordonanța de urgență nr. 39/2018, adoptată de Guvernul României și publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 427, și are în vedere următoarele completări și modificări de substanță față de proiectul de OUG adoptat în ședința de Guvern din data de 10 mai: Art. 1 - Parteneriatul public-privat are ca obiect realizarea/reabilitarea/extinderea unui bun sau a unor bunuri care vor aparține patrimoniului partenerului public și/sau operarea unui serviciu public, în condițiile prezentei OUG; Art. 5 - Contractele de partneriat public-privat pot fi încheiate și în scopul efectuării unei activități relevante în sectoarele de utilitate publică prevăzute în Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale (...), precum și în vederea realizării de către un operator privat a serviciilor comunitare de utilități publice prevăzute în Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006. Art. 18 - Inițiativa realizării unui proiect în regim de parteneriat public-privat aparține partenerului public. Art. 45 - La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Legea nr. 233/2016 privind parteneriatul public-privat, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 954 din 25 noiembrie 2016, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă. De asemenea, ordonanța de urgență cuprinde și următoarele: reglementarea posibilității de a realiza în parteneriat public – privat și proiecte care presupun exclusiv operarea unui serviciu public; clarificarea conceptului de închidere financiară; restricționarea participării partenerului public cu fonduri publice în etapa realizării investiției la 25% din valoarea investiției pentru a acorda prioritate atragerii de fonduri private 3 la realizarea investițiilor publice; constituirea in termen de 1 an a unui Fond special de finanțare a contractelor de parteneriat public-privat care se încadrează în categoria proiectelor strategice; înlăturarea suprapunerilor de reglementare cu legislația achizițiilor publice și concesiunilor realizate în urma adoptării O.U.G. nr. 104/2017 privind modificarea și completarea legii nr. 233/2016 privind parteneriatul public – privat.
Inițiativa legislativă aparținând deputaților și senatorilor USR propune obligativitatea comunicării din oficiu a tuturor contractelor de achiziție publică, contractelor sectoriale, contractelor de concesiune de lucrări și contractelor de concesiune de servicii în care autoritățile și instituțiile publice sunt părți, precum și a tuturor actelor subsecvente acestor contracte. Inițiativa este semnată în numele inițiatorilor de deputatul USR Cosette – Paula Chichirău. ACTUALIZARE 18.02.2021 - Amendamente admise în cadrul raportului emis de Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă în 18.02.2021: contractele de achiziție publică, contractele sectoriale, contractele de concesiune de lucrări și contractele de concesiune de servicii în care autoritatea sau instituția publică este parte.
Proiectul de ordonanță de urgență reglementează încheierea și derularea parteneriatului public-privat. Potrivit proiectului de OUG, „parteneriatul public-privat are ca obiect realizarea unui bun sau, după caz, realizarea unor lucrări de intervenție și/sau extindere a unui bun sau a unor bunuri care vor aparține partenerului public, destinate prestării unui serviciu public și/sau operării unui serviciu public”. Potrivit Art.1.3, în cazul în care “obiectul contractului de parteneriat public-privat constă în realizarea de lucrări de intervenție și/sau extinderea unui bun, potrivit prevederilor alin.(2), lucrările efectuate trebuie să reprezinte peste 50% din valoarea bunului la finalizarea investiției” (…). Actualizare 22.03.2021 - Amendamente la raportul comisiilor din Camera Deputaților se modifică titlul și obiectul proiectului de lege : Proiect de lege pentru respingerea OUG 104/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr.233/2016 privind parteneriatul public-privat