Prezentul proiect de Hotărâre de Guvern modifică și completează următoarele: Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 394/2016 Entitatea contractantă are obligaţia ca, la alegerea procedurii de atribuire, să se raporteze, în funcţie de tipul contractului, la valoarea estimată a produselor, serviciilor şi lucrărilor destinate unor utilizări identice sau similare și care fac parte din gama normală de produse/servicii/lucrări care sunt furnizate/prestate/executate de către operatori economici cu activitate constantă în sectorul respectiv. „Paragraful 5 – Garanția de participare.” Categoriile de contracte de / acorduri-cadru de produse care au impact asupra mediului, pe durata întregului ciclu de viaţă, în sensul art. 209 alin. (8) şi (91 ) din Lege, sunt prevăzute în anexa nr. 2. Criteriul de atribuire menționat la alin. (1) se aplică în mod obligatoriu în cazul contractelor de achiziţie publică/acordurilor-cadru prevăzute la art. 209 alin. (8) din Lege, iar ponderea alocată factorului preţ nu poate fi mai mare de 40%. Instrumentele de garantare prevăzute la art. 164 alin. (4) lit. b) din Lege se transmit în SEAP împreună cu oferta şi celelalte documente ale acesteia, cel mai târziu la data şi ora-limită de depunere a ofertelor, şi trebuie să prevadă că plata garanţiei de participare se va executa necondiţionat, respectiv la prima cerere a beneficiarului, pe baza declaraţiei acestuia cu privire la culpa persoanei garantate; în cazul în care oferta sa a fost stabilită câştigătoare, nu deschide un cont la dispoziţia entităţii contractante, la o bancă agreată de ambele părţi, în cazul în care părţile convin ca garanţia de bună execuţie să se constituie prin reţineri succesive din sumele datorate pentru facturi parţiale. Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016 Autoritatea contractantă calculează valoarea estimată a unei achiziţii având în vedere valoarea totală de plată, fără TVA, estimată de autoritatea contractantă, luând în considerare orice eventuale forme de opţiuni şi prelungiri ale contractului menţionate în mod explicit în documentele achiziţiei. Autoritatea contractantă are obligaţia ca, la alegerea procedurii de atribuire, să se raporteze, în funcţie de tipul contractului/acordului-cadru, la valoarea estimată a produselor, serviciilor şi lucrărilor care sunt destinate unor utilizări identice sau similare și care fac parte din gama normală de produse/servicii/lucrări care sunt furnizate/prestate/executate de către operatori economici cu activitate constantă în sectorul respectiv. stabilirea ofertei câştigătoare se realizează prin aplicarea unui sistem de factori de evaluare pentru care se stabilesc ponderi relative sau un algoritm specific de calcul, în cazul în care criteriul utilizat este criteriul “cel mai bun raport calitate-preţ” sau “cel mai bun raport calitate-cost”. Criteriul de atribuire menționat la alin. (1) se aplică în mod obligatoriu în cazul contractelor de achiziţie publică/acordurilor-cadru prevăzute la art. 187 alin. (8) din Lege, iar ponderea alocată factorului preţ nu poate fi mai mare de 40%.” „Paragraful 4 – Garanția de participare.” Instrumentele de garantare prevăzute la art. 154 alin. (4) lit. b) din Lege se transmit în SEAP împreună cu oferta şi celelalte documente ale acesteia, cel mai târziu la data şi ora-limită de depunere a ofertelor, şi trebuie să prevadă că plata garanţiei de participare se va executa necondiţionat, respectiv la prima cerere a beneficiarului, pe baza declaraţiei acestuia cu privire la culpa persoanei garantate. .La Capitolul III, denumirea marginală a Secțiunii 1 se modifică în sensul următor: „Secțiunea 1 - Cataloage electronice.” Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2016 Entitatea contractantă are obligaţia de a prelungi termenul-limită de depunere a ofertelor în cazul în care modificările prevăzute la alin. (1) conduc la ajustări/completări ale documentației de atribuire care presupun timp suplimentar pentru reacţia potenţialilor ofertanţi, cu excepţia modificărilor semnificative care conduc la anularea procedurii de atribuire. Documentele constatatoare care certifică îndeplinirea corespunzătoare a obligațiilor contractuale se publică de către entitatea contractantă în SEAP în termenele prevăzute la alin. (1). În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Autoritatea pentru Digitalizarea României are obligaţia de a asigura implementarea prevederilor care presupun dezvoltări/modificări la nivelul fluxurilor deja dezvoltate în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, cu excepția prevederilor care presupun implementarea unei noi modalități de derulare a unei proceduri atribuire, online sau offline, pentru care termenul de implementare este de 150 de zile. Anexa la normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 devine Anexa nr. 1. Anexa nr. 2 face parte integrantă din normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016.
Prezentul proiect de Ghid prevede măsuri cu privire la lotizarea în cadrul procedurilor de achizitie publica. Prin divizarea pe loturi şi acordarea accesului unui număr cât mai mare de operatori economici specializaţi la procedură, deci a unei cât mai largi concurenţe, autoritatea contractantă creează premisele pentru obţinerea unor preţuri de achiziţie mai reduse, în acord cu principiul eficienţei utilizării fondurilor publice De asemenea, Ghidul prezintă atât avantajele, cât şi dezavantajele divizării pe loturi a procedurilor de achiziţie publică, măsurile de prevenire a practicilor anticoncurenţiale pe care autorităţile contractante trebuie să le aibă în vedere în etapa pregătitoare a procedurii de atribuire, precum şi indicatorii comportamentali care pot sugera o practică anticoncurenţială.
Prezentul proiect de lege vizează măsuri pentru pentru perfecționarea și flexibilizarea sistemului achizițiilor publice, prin: clarificarea noțiunii de subcontractant, astfel încât să nu mai existe confuzie între aceasta și noțiunea de furnizor, dar și modificarea prevederilor referitoare la situația în care autoritatea/entitatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere competitivă sau procedura de dialog competitiv, în sensul includerii și a procedurii simplificate pe lângă celelalte proceduri prevăzute deja eliminarea, din sarcina operatorului economic declarat câștigător, a obligației de a prezenta certificate fiscale pentru toate sediile secundare/punctele de lucru pentru demonstrarea îndeplinirii condiției de excludere referitoare la plata impozitelor sau a contribuțiilor la asigurările sociale abrogarea prevederilor care se referă la solicitarea criteriilor de calificare şi selecţie, în cazul procedurii simplificate diminuarea unor termene care conduc la scurtarea întregului proces de desfășurare a procedurilor de achiziții publice instituirea obligației semnării contractului cu ofertantul declarat câștigător al procedurii, după pronunțarea deciziei CNSC/hotărârii judecătorești în primă instanță.
Proiectul de lege are în vedere reglementarea unor măsuri urgente pentru perfecţionarea şi flexibilizarea sistemului căilor de atac faţă de atribuirea contractelor de achiziţii publice de produse şi a contractelor publice de lucrări, respectiv consolidarea şi extinderea controlului ex ante pentru securizarea procedurilor de achiziţii, inclusiv a celor finanţate din fonduri europene, predictibilitatea duratei procedurilor de achiziţie publică, precum şi asigurarea judecări cu precădere a litigiilor în domeniul achiziţiilor publice, în caz contrar existând riscul diminuării gradului de cheltuire a fondurilor alocate, inclusiv a fondurilor europene. clarificarea noţiunii de persoană care are sau a avut un interes în legătură cu o procedură de atribuire, prin precizarea clară a condiţiei de participarea la o procedură de atribuire a unui contract; reglementarea sancţiunii decaderii din dreptul de a invoca nelegalitatea derivată a actelor ulterioare ale procedurii de atribuire, în cazul în care nu se formulează contestaţia în termenul prevăzut la art. 8, alin.(1) din Legea 101/2016 reducerea termenului în care se pot formula cereri de intervenție voluntară în litigiu, de la 10 zile la 3 zile, pentru a se preîntâmpina tersiversarea soluţionării contestaţiilor şi prelungirea nejustificată a termenului de soluţionare a contestaţiei
Prezentul proiect de lege aprobă OUG 25/2021 care modifică și completează legislația în domeniul achizițiilor publice (Legile 98/2016, 99/2016, 100/2016), condiționând participarea operatorilor economici la procesele de licitație pentru achiziții publice de aparteneța lor la: un stat membru al Uniunii Europene; un stat membru al Spațiului Economic European (SEE); țări terțe care au semnat și ratificat Acordul privind Achizițiile Publice (AAP), în măsura în care contractul public atribuit este acoperit de anexele 1, 2, 4 și 5 și de notele generale referitoare la Anexa I a Uniunii la acordul respectiv; țări terțe care se află în proces de aderare la Uniunea Europeană; țări terțe care nu intră sub incidența lit. iii), dar care sunt semnatare ale altor acorduri internaționale prin care UE este obligată să acorde accesul liber la piața în domeniul achizițiilor publice și în cadrul domeniului de aplicare
Prezentul proiect de lege respinge Ordonanța de Urgență nr. 114/2020, ce are ca scop adoptarea unor măsuri urgente pentru perfecţionarea şi flexibilizarea sistemului achiziţiilor publice, în caz contrar existând riscul diminuării gradului de cheltuire a fondurilor alocate, inclusiv a fondurilor europene, consecinţa cea mai gravă în acest caz reprezentând-o întârzierea implementării unor proiecte de investiţii majore, cu impact social şi economic la nivel naţional sau local. Astfel printre modificarile aduse se numara urmatoarele: Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice: La articolul 57, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins: "(4) Informaţiile indicate de operatorii economici ca fiind confidenţiale, inclusiv secrete tehnice sau comerciale şi elementele confidenţiale ale ofertelor, trebuie să fie însoţite de dovada care le conferă caracterul de confidenţialitate, în caz contrar nefiind aplicabile prevederile alin. (1)." Articolul 165 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 165 (1) Autoritatea contractantă exclude din procedura de atribuire orice operator economic despre care: a) fie are cunoştinţă că şi-a încălcat obligaţiile privind plata impozitelor, taxelor sau a contribuţiilor la bugetul general consolidat, iar acest lucru a fost stabilit printr-o hotărâre judecătorească sau decizie administrativă având caracter definitiv şi obligatoriu în conformitate cu legea statului în care respectivul operator economic este înfiinţat sau cu cele ale statului membru al autorităţii contractante; b) fie poate demonstra prin orice mijloace adecvate că respectivul operator economic şi-a încălcat obligaţiile privind plata impozitelor, taxelor sau a contribuţiilor la bugetul general consolidat. (2) Operatorul economic nu este exclus din procedura de atribuire dacă, anterior deciziei de excludere, îşi îndeplineşte obligaţiile prin plata impozitelor, taxelor sau contribuţiilor la bugetul general consolidat datorate ori prin alte modalităţi de stingere a acestora sau beneficiază, în condiţiile legii, de eşalonarea acestora ori de alte facilităţi în vederea plăţii acestora, inclusiv, după caz, a eventualelor dobânzi ori penalităţi de întârziere acumulate sau a amenzilor." Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale: La articolul 37 alineatul (3), după litera e) se introduce o nouă literă, litera f), cu următorul cuprins: "f) servicii de certificare şi autentificare a documentelor care sunt prestate de notari publici potrivit dispoziţiilor legale." La articolul 70, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins: "(4) Informaţiile indicate de operatorii economici ca fiind confidenţiale, inclusiv secrete tehnice sau comerciale şi elementele confidenţiale ale ofertelor, trebuie să fie însoţite de dovada care le conferă caracterul de confidenţialitate, în caz contrar nefiind aplicabile prevederile alin. (1)." Articolul 178 se modifică după cum urmează: "ART. 178 (1) Entitatea contractantă exclude din procedura de atribuire orice operator economic despre care: a) fie are cunoştinţă că şi-a încălcat obligaţiile privind plata impozitelor, taxelor sau a contribuţiilor la bugetul general consolidat, iar acest lucru a fost stabilit printr-o hotărâre judecătorească sau decizie administrativă având caracter definitiv şi obligatoriu în 5 conformitate cu legea statului în care respectivul operator economic este înfiinţat, sau cu cele ale statului membru al autorităţii contractante; b) fie poate demonstra prin orice mijloace adecvate că respectivul operator economic şi-a încălcat obligaţiile privind plata impozitelor, taxelor sau a contribuţiilor la bugetul general consolidat. (2) Operatorul economic nu este exclus din procedura de atribuire dacă, anterior deciziei de excludere, îşi îndeplineşte obligaţiile prin plata impozitelor, taxelor sau contribuţiilor la bugetul general consolidat datorate ori prin alte modalităţi de stingere a acestora sau beneficiază, în condiţiile legii, de eşalonarea acestora ori de alte facilităţi în vederea plăţii acestora, inclusiv, după caz, a eventualelor dobânzi ori penalităţi de întârziere acumulate sau a amenzilor." Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii: Articolul 83 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 83 Autorităţile contractante prevăzute la art. 9 şi entităţile contractante prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. a) exclud un operator economic în orice moment al procedurii de atribuire în care iau cunoştinţă că operatorul economic respectiv se află, având în vedere faptele comise sau omise, fie înaintea, fie în cursul procedurii, în una dintre situaţiile prevăzute la art. 79, art. 80 alin. (1) şi (2)." La articolul 86, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) În sensul alin. (1), criteriile obiective trebuie să aibă legătură directă cu obiectul concesiunii de lucrări sau al concesiunii de servicii, nu conferă autorităţii/entităţii contractante o libertate de alegere nelimitată şi se pot referi la oricare dintre următoarele: a) gradul de preluare a unor riscuri de către concesionar; b) nivelul plăţilor actualizate efectuate de către entitatea contractantă; c) nivelul tarifelor de utilizare; d) modalitatea de execuţie a lucrărilor/prestare a serviciilor bazată pe indicatori de performanţă de ordin calitativ, tehnic, funcţional, financiar etc.; e) modul de asigurare a protecţiei mediului; f) modul de rezolvare a unor probleme sociale; g) nivelul redevenţei; h) durata concesiunii; i) inovarea." ACTUALIZARE 29.07.2020 - Conform amendamentelor din raportul emis la data de 29.07.2020, tiltul legii se modifică în „Proiect de lege pentru respingere Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 114/2020 privind modificarea și completarea unor acte normative cu impact in domeniul achizitiilor publice”
Prezentul proiect de lege are ca scop aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 23/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu impact asupra sistemului achiziţiilor publice. Printre modificările aduse se numără următoarele: În ceea ce priveşte Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice: Clarificarea, prin introducererea unui nou alineat la articolul 57, a aspectului referitor la confidenţialitatea ofertelor sau a elementelor componente ale acestora, raportat la faptul că nu se justifică de către operatorii economici participanţi la procedura de atribuire confidențialitatea. schimbările preconizate sunt legate de transpunerea corectă şi completă a art. 41 paragraful al treilea, art. 57 alin. (6) şi prima parte a art. 72 alin. (4) din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achiziţiile publice şi de abrogare a Directivei 2004/18/CE, prevederi care au în vedere justificarea de către autoritatea contractantă a măsurilor pe care aceasta le ia pentru a se asigura că participarea unui candidat/ofertant la procedura de atribuire nu este de natură a denatura concurenţa iar justificarea de către autoritatea contractantă a măsurilor pe care aceasta le ia pentru a se asigura că participarea unui candidat/ofertant la procedura de atribuire nu este de natură a denatura concurenţa. În ceea ce priveşte Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale schimbările preconizate sunt legate de transpunerea corectă şi completă a art. 59 paragraful al treilea, art. 80 alin. (1) şi prima parte a art. 89 alin. (4) din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achiziţiile efectuate de entitătile care îsi desfăsoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17 /CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 94 din 28 martie 2014. In ceea ce priveşte O.U.G. nr. 13/2015 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, modificările aduse Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/2015 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice se impun ca urmare a reorganizării Guvernului şi trecerera ANAP în subordinea Secretariatului General al Guvernului. Având în vedere că prevederile art. 5 alin. (2) din Ordonanţa de urgentă nr. 98/2017, cu modificările şi completările ulterioare, sunt modificate, respectiv procesul de control ex ante nu mai este voluntar, a fost eliminat "voluntar" din textul prezentului aliniat. Ca urmare a schimbării modului de realizare a controlului ex ante din voluntar în obligatoriu, este necesară corelarea şi altori articole din cuprinsul actului normativ. De asemenea, pentru eficietizarea controlului ex ante, intervenţia ANAP în procesul de achiziţie publică de la nivelul autortăţii contractante se va realiza o singură dată, prin emiterea avizului conform care se va realiza exclusiv prin SEAP. Mai mult, Guvernul a decis ca toate apelurile si recursurile in materia achizitiilor publice trebuie solutionate intr-un anumit termen, iar “nerespectarea termenelor prevazute de prezenta lege ori a dispozitiilor cuprinse in prezenta lege privind solutiile ori masurile ce pot fi dispuse de instanta constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza conform legii” (art. 68^1). Actualizare 26.02.2020 - Prin amendamentele admise prin raportul comun al Comisiilor de la Senat, se propune respingerea OUG nr. 23/202.
Prin prezenta ordonanță este propusă modificarea art. 5 alin. (2) unificarea controlului ex-ante asupra procesului de atribuire a contractelor de achiziție publică/sectoriale, precum și de concesiuni, pentru care Agenția Națională pentru Achiziții Publice este desemnată ca unică instituție responsabilă de acest control.
Prezenta instrucțiune are ca scop stabilirea modului de atribuire a contractului de achiziție publică în temeiul art. 31 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare. Instrucțiunea va fi publicată în Monitorul Oficial Partea I.
Proiectul de lege aprobă Ordonanța de urgență nr. 39/2018, adoptată de Guvernul României și publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 427, și are în vedere următoarele completări și modificări de substanță față de proiectul de OUG adoptat în ședința de Guvern din data de 10 mai: Art. 1 - Parteneriatul public-privat are ca obiect realizarea/reabilitarea/extinderea unui bun sau a unor bunuri care vor aparține patrimoniului partenerului public și/sau operarea unui serviciu public, în condițiile prezentei OUG; Art. 5 - Contractele de partneriat public-privat pot fi încheiate și în scopul efectuării unei activități relevante în sectoarele de utilitate publică prevăzute în Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale (...), precum și în vederea realizării de către un operator privat a serviciilor comunitare de utilități publice prevăzute în Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006. Art. 18 - Inițiativa realizării unui proiect în regim de parteneriat public-privat aparține partenerului public. Art. 45 - La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Legea nr. 233/2016 privind parteneriatul public-privat, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 954 din 25 noiembrie 2016, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă. De asemenea, ordonanța de urgență cuprinde și următoarele: reglementarea posibilității de a realiza în parteneriat public – privat și proiecte care presupun exclusiv operarea unui serviciu public; clarificarea conceptului de închidere financiară; restricționarea participării partenerului public cu fonduri publice în etapa realizării investiției la 25% din valoarea investiției pentru a acorda prioritate atragerii de fonduri private 3 la realizarea investițiilor publice; constituirea in termen de 1 an a unui Fond special de finanțare a contractelor de parteneriat public-privat care se încadrează în categoria proiectelor strategice; înlăturarea suprapunerilor de reglementare cu legislația achizițiilor publice și concesiunilor realizate în urma adoptării O.U.G. nr. 104/2017 privind modificarea și completarea legii nr. 233/2016 privind parteneriatul public – privat.