Prin prezentul proiect de hotărâre se propune modificarea Hotărârii Guvernului nr. 4/2021 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată în sensul intrării în vigoare a acesteia începând cu drepturile salariale aferente lunii ianuarie 2021. Astfel, începând cu drepturile salariale aferente lunii ianuarie 2021, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, prevăzut la art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se stabileşte în bani, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la suma de 2.300 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 169,333 ore pe lună, reprezentând 13,583 lei/oră. Pentru personalul încadrat pe funcţii pentru care se prevede nivelul de studii superioare, cu vechime în muncă de cel puţin un an în domeniul studiilor superioare, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, fără a include sporuri şi alte adaosuri, se stabilește la suma de 2.350 lei lunar, pentru un program normal de lucru de 169,333 ore în medie pe lună, reprezentând 13,878 lei/oră.
Conform prezentului proiect de lege pentru aprobarea OUG 220/2020, angajatorii care în perioada 1 ianuarie - 1 septembrie 2021 încadrează în muncă, pe perioadă nedeterminată, cu normă întreagă, persoane în vârstă de peste 50 de ani ale căror raporturi de muncp au încetat din motive neimputabile lor, în perioada stării de urgență sau de alertă, persoane cu vârstă în tre 16-29 de ani înregistrați ca șomeri, primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată din această categorie, 50% din salariul angajatului, dar nu mai multe de 2500 de lei. Angajatorii au obligația menținerii raporturilor de muncă pentru o perioadă de minum 12 luni.
Prezentul proiect de lege vizează modificarea prevederilor Legii nr. 200/2006 privind constituirea şi utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează: Eliminarea din textul art. 2 din lege a tezei referitoare la dispunerea măsurii ridicării totale sau parţiale a dreptului de administrare în contextul asigurării din Fondul de garantare a plății creanţelor salariale ce rezultă din contractele individuale de muncă şi din contractele colective de muncă încheiate de salariaţi cu angajatorii împotriva cărora au fost pronunţate hotărâri judecătoreşti definitive de deschidere a procedurii insolvenţei. Eliminarea condiției prevăzută la alin. (3) de la art. 19 din lege, referitoare la însoțirea cererilor privind stabilirea cuantumului creanţelor salariale cuvenite salariaţilor și efectuarea plăţii acestora, prevăzute la alin. (1) şi la alin. (2) de la art. 19 din lege, de documente care să ateste că împotriva angajatorului a fost dispusă măsura ridicării totale sau parţiale a dreptului de administrare.
Prezentul proiect de lege aprobă OUG 192/2020 care aduce o serie de modifcări și completări Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, după cum urmează: obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile publice, spațiile comerciale, mijloacele de transport în comun și la locul de muncă; pe durata stării de alertă, angajatorii dispun munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, acolo unde specificul activității permite, cu respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă; pe durata stării de alertă, prin derogare de la prevederile art. 118 alin. (1) din Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, angajatorii din sistemul privat, autoritățile și instituțiile publice centare și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, precum și regiile autonome, societățile naționale, companiile naționale și societățile la care capitalul sociale este deținut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, cu un număr mai mare de 50 de salariați, organizează programul de lucru astfel încât personalul să fie împărțit în grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferență de cel puțin o oră; în perioada noiembrie 2020 - 31 decembrie 2020, prin ordin al ministrului educației și cercetării, în baza hotărârii Comitetului Național pentru Situații de Urgență și analizei situației epidemiologice la nivel național, se pot dispune suspendarea activităților care impun prezența fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în unitățile de învătământ și continuarea activităților didactice în sistem on-line; angajatorul are obligația să asigure mijloacele aferente tehnologiei informației și comunicațiilor și/sau echipamentele de muncă sigure necesare prestării muncii, părțile putând conveni printr-un acord scris inclusiv să fie utilizate cele proporii ale telesalariatului , cu specificarea condițiilor de utilizare.
Prezentul proiect de lege aprobă OUG 182/2020 care completează OUG 147/2020 cu prevederi care să asigure protecția și sprijinirea copiilor, a părinților acestora, dar și a angajatorilor, în situația în care activitatea didactică în unitățile de învățământ, inclusiv în cele de educație antepreșcolară și preșcolară se desfășoară în scenariile 2 și 3 prevăzut de Ordinului MEN/MS 5487/1494/2020. Potrivit actului normativ, numărul de zile libere se stabilește pentru perioada stării de alertă, ori de câte ori, prin hotărâre CJSU/CMBSU se stabilește aplicarea unui dintre scenariile menționate. Angajatorul este obligat să acorde zilele libere dacă angajatul solicită acest drept în baza prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă și nu își desfășoară activitatea în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu. De asemenea, accesul la suma acordată pentru salariații care au lucrat în telemuncă în perioada stării de urgență este permis numai pentru acei angajatori care și-au îndeplinit obligațiile legale de modificare a raportului de muncă al salariatului și transmiterea datelor în Registrul electronic de evidență a salariaților REVISAL, raportat la perioada stării de urgență.
Prin prezentul proiect de act normativ se propune reglementarea posibilității angajatorului de a utiliza semnătura electronică avansată sau calificată la încheierea contractului individual de muncă/actului adițional la contract, iar contractele individuale de muncă și actele adiționale încheiate prin utilizarea semnăturii electronice calificate să fie arhivate de către angajator. De asemenea, s-a introdus posibilitatea ca părțile să poată opta pentru utilizarea semnăturii electronice calificate pentru întocmirea tuturor înscrisurilor/documentelor din domeniul relațiilor de muncă. Se completează dispozițiile art.161 alin (2) din Codul muncii cu obligația de a pune la dispoziția inspectorilor de muncă, la solicitarea acestora, a copiei contractului individual de muncă/actului adițional. Prin prezentul act normativ s-a introdus obligația salariaților care își desfășoară activitatea la domiciliu de a respecta secretul de serviciu și confidențialitatea documentelor utilizate. Angajatorul verifică activitatea telesalariatului prin utilizarea tehnologiei informațiilor și a comunicațiilor, precum și posibilitatea utilizării echipamentelor proprii ale telesalariatului dacă părțile convin astfel. Având în vedere specificul acestei forme de organizare a muncii, a fost eliminată sintagma ,, cel puțin o zi pe lună” din cuprinsul definiției telemuncii. Din definiția `evenimentului” prevăzută la articolul 5 litera f) din Legea nr.319/2006 se elimină referirea la accidentul de traseu, iar articolul 30 alineatul (1) litera g) se abrogă. Actualizare 08.12.2020 -A doua formă actualizată a proiectului de ordonanță trimisă pentru aviz la Consiliul Economic și Social: Contractele individuale de muncă şi actele adiţionale încheiate prin utilizarea semnăturii electronice calificate, precum şi înscrisurile/documentele care fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă se arhivează de către angajator cu respectarea prevederilor Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/ 1996, republicată, în condiţiile tehnice stabilite de Legea nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică, republicată şi vor fi puse la dispoziţia organelor de control competente, la solicitarea acestora; În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei Ordonanţe de Urgență, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va supune spre aprobare proiectul de Hotărâre a Guvernului de modificare a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.1425/2006, cu modificările şi completările ulterioare. Actualizare 03.12.2020 - Forma proiectului de ordonanță trimisă pentru aviz la Consiliul Economic și Social Angajatorul nu poate obliga salariatul să utilizeze semnătura electronică calificată la încheierea contractului individual de muncă/actului adițional la contract sau semnătura electronică avansată/calificată pentru semnarea înscrisurilor/documentelor stabilite prin lista prevăzută la alin.(13). La încheierea contractului individual de muncă/actului adițional la contract sau pentru semnarea înscrisurilor/documentelor stabilite prin lista prevăzută la alin.(13), părțile trebuie să utilizeze același tip de semnătură, respectiv semnătura olografă, semnătura electronică calificată sau semnătura electronică avansată, după caz. ACTUALIZARE 13.11.2020 - varianta actualizată a actului normativ: se elimină prevederea referitoare la păstrarea contractului individual de muncă la sediul angajatorului, in format fizic sau electronic, de catre o persoane desemnată de acesta semnătura electronică poate fi atât calificată, cât și avansată. Cea calificată poate fi folosită la întocmirea documentelor privind securitatea și sănătatea în muncă (SSM) angajatorul poate suporta cheltuielile pentru obținerea semnăturilor electronice ACTUALIZARE 03.12.2020 - variantă actualizată a actului normativ: în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei Ordonanțe de Urgentă, Ministerul Muncii și Protecției Sociale va supune spre aprobare proiectul de Hotărârea Guvernului de modificare a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, aprobate prin HotărâreaGuvernului nr.1425/2006, cu modificările și completările ulterioare
Prezentul proiect de lege aprobă OUG 198/2020 ce modifică OUG 147/2020, în sensul că, începând cu luna noiembrie 2020, prevederile respectivei ordonanţe de urgenţă se aplică şi în situaţia în care, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării se dispune suspendarea activităţilor care impun prezenţa fizică a antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ şi continuarea activităţilor didactice în sistem on-line. În această situaţie zilele libere se acordă în funcţie de perioada prevăzută de ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, cu respectarea condiţiei prevăzută la art. 81 alin.(4).
Prezentul proiectul de act normativ are ca obiect de reglementare centralizarea și gestionarea evidențelor tuturor formelor de desfășurare a activități într-o relație de muncă prin înființarea Registrului electronic naţional de evidenţă al Forței de Muncă angajate din România. Registrul cuprinde întreg personalul plătit din fonduri publice conform Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, atât personalul contractual, funcționarii publici, cât și personalul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale şi locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, precum şi personalul din cadrul regiilor autonome, societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor comerciale la care capitalul social este deţinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, precum și personalul încadrat cu contract individual de muncă din mediul privat .
Prin prezentul proiect de lege se aprobă OUG 126/2020 care reglementează modul de acordare a certificatelor de concediu medical de care beneficiază persoanele asigurate în sistemul de asigurări sociale de sănătate, pentru care a fost instituită măsura izolării, în condițiile dispozițiilor Legii nr. 136/2020, respectiv faptul că acest tip de concediu medical se acordă de către medicii curanți care au luat în evidenţă aceste persoane, o astfel de prevedere neexistând în Legea nr. 136/2020. Totodată, se asigură concordanța cu prevederile Legii nr. 136/2020 și se reglementează modul de determinare a cuantumului și a sursei de finanțare a indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate aferente certificatelor de concediu medical pentru carantină sau izolare, în sensul că acest cuantum reprezintă 100% din baza de calcul determinată potrivit art. 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005, cu modificările și completările ulterioare, iar indemnizațiile se suportă integral din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate. În consecință, se asigură concordanța prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare cu cele ale Legii nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic și biologic şi se instituie cadrul legal referitor la modul de acordare a certificatelor de concediu medical de care beneficiază persoanele asigurate în sistemul de asigurări sociale de sănătate, pentru care a fost instituită măsura izolării.
Prezentul proiect de lege are că obiect modificarea și completarea Legii dialogului social nr. 62/2011 și își propune să restabilească premisele pentru un dialog social real în România, în avantajul reciproc al partenerilor sociali direct implicați - angajatori și angajați - precum și în interesul autorităților publice, astfel încât să contribuie la realizarea unor relații de muncă într-un climat de pace socială. Totodată, se are în vedere punerea de acord a prevederilor actului normativ cu recomandările organismelor europene și ale Organizației Internaționale a Muncii precum și cu deciziile Curții Constituționale.