Prezentul proiect de lege vizează ratificarea Deciziei (UE, EURATOM) 2020/2053 a Consiliului din 14 decembrie 2020 privind sistemul de resurse proprii ale Uniunii Europene și de abrogare a Deciziei 2014/335/UE, Euratom. Principalele modificări ale sistemului resurselor proprii introduse prin Decizia Consiliului 2020/2053 din 14 decembrie 2020, față de prevederile actualei Decizii a resurselor proprii (2014/335/UE, Euratom) sunt: Introducerea unui instrument de relansare economică al Uniunii Europene - prevederi excepționale și temporare cu scopul unic de a aborda consecințele crizei provocate de COVID-19; Majorarea plafoanelor resurselor proprii - împrumutarea de fonduri de pe piețele de capital până la valoarea de 750 000 de milioane EUR este strâns legată de plafoanele resurselor proprii; Introducerea unui compartiment dedicat temporar în cadru marjei de garanții/headroom, prin creșterea temporară a plafonului de resurse proprii cu 0,6% din Venitul Național Brut UE (până la cel târziu 31 Decembrie 2058). Aceasta va permite garantarea împrumuturilor excepționale pentru instrumentul de relansare economică al Uniunii Europene; În ceea ce privește resursele proprii tradiționale: s-a decis creșterea costurilor de colectare reținute de către statele membre, de la 20% (în prezent) la 25%; Înlocuirea actualei resurse bazată pe TVA cu o metodă alternativă simplificată și rafinată, conform propunerii COM din ianuarie 2019. Se va aplica o cotă de apel uniformă de 0,30%, pentru toate statele membre, la valoarea totală a încasărilor din TVA colectate pentru toate produsele sau serviciile impozabile, împărțită la cota medie ponderată de TVA, calculată pentru anul calendaristic relevant (anul 2016), astfel cum se prevede în Regulamentul (CEE, Euratom) nr. 1553/89 al Consiliului Introducerea unei noi resurse proprii prin aplicarea unei cote de apel uniforme greutății deșeurilor de ambalaje din plastic generate în fiecare stat membru și care nu sunt reciclate. Cota de apel uniformă este de 0,80 EUR pe kilogram. Anumite state membre vor beneficia de o reducere anuală forfetară exprimată în prețuri curente. Având în vedere că operaționalizarea instrumentului de relansare economică se face pe baza Deciziei privind resursele proprii, adoptarea deciziei va trebui realizată în procedură de urgență de către Parlamentul național. În caz contrar, mecanismul NGEU nu va putea fi accesat.
Prezentul proiect de lege vizează aprobarea OUG nr. 226/2020, ce are ca scop următoarele: derogarea unor prevederi din Legea-cadru nr. 153/2017 referitoare la cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor de funcție/salariilor de funcție/indemnizațiilor de încadrare lunară, indemnizațiile lunare pentru funcțiile de demnitate publică și funcțiile asimilate acestora etc. Articolul 97 din Legea nr. 196/2016 intră în vigoare la data de 1 februarie 2022, iar legea intră în vigoare la data de 1 aprilie 2022. modificarea alineatul (2) al articolului 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță modificarea Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal Sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată cu drept de deducere livrările de dispozitive medicale pentru diagnosticul in vitro al COVID-19, de vaccinuri împotriva COVID-19, precum și serviciile de vaccinare și testare aferente, altele decât cele scutite de TVA
Prin prezentul proiect se aduc clarificări referitoare la întocmirea situaţiilor financiare anuale aferente exerciţiului financiar 2020 şi a raportărilor contabile anuale întocmite de operatorii economici pentru data de 31 decembrie 2020, precum şi la depunerea lor la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice. Ca și în anii trecuți, urmează să întocmească și să depună raportări contabile anuale: persoanele juridice aflate în lichidare, potrivit legii; subunităţile deschise în România de societăţi rezidente în state aparţinând Spaţiului Economic European; entitățile care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic, în condițiile prevăzute de legea contabilității, și care aplică reglementările contabile aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare; entitățile care aplică reglementările contabile aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.844/2016, cu modificările și completările ulterioare. Avand in vedere ca prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 78/2019 a fost abrogată OG nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, nu se mai justifică păstrarea în planul de conturi a conturilor introduse în contextul OG nr. 23/2017.
Ca urmare a aprobarii Deciziei CE C(2020) 8349 final, precum și a prelungirii Cadrului Temporar conform Comunicării CE C(2020) 7127 final, până la data de 30 iunie 2021, se propun următoarele modificări ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 146/2020 privind aprobarea Programului IMM FACTOR - Produs de garantare a creditului comercial și a Schemei de ajutor de stat asociată acestuia: Redefinirea grantului prin prisma elementelor de cost asociate factoringului care intră în componența ajutorului de stat. Astfel, numai dobânda aferenta sumelor avansate de finanțator beneficiarului finanțării de tip factoring va fi considerat ajutor de stat și va fi acoperită în procent de 50% din grant. Prelungirea perioadei de valabilitate a schemei de ajutor de stat pe Cadru Temporar, în sensul prelungirii perioadei de acordare a garanțiilor aferente acestui Program pana la data de 30.06.2021. Prelungirea perioadei de plată a grantului până la data de 30.04.2022, în conformitate cu valabilitate a schemei de ajutor de stat.
Prin prezentul proiect de ordonanță de urgență se modifică și se completează o serie de acte normative, după cum urmează: Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 29/2020: se propune ca plata anticipată aferentă trimestrului IV să se datoreze la nivelul sumei calculate pentru trimestrul III al anului fiscal 2020 sau la nivelul sumei calculate pentru trimestrul precedent, urmând ca definitivarea să se efectueze până la 25 martie 2021, sau alt termen pentru contribuabilii cu an fiscal modificat, după caz. Legea nr. 199/2020 privind facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice: sunt stabilite măsuri referitoare la accesul entităților implicate în procesul de achiziție publică, destinate inclusiv în limitarea interacțiunii la preluarea documentelor, astfel încât activitatea autorităților publice competente să se desfășoare în condiții de siguranță atât pentru solicitanți, cât și pentru personalul acestora; se propune ca Ministerul Finanțelor Publice, în baza atribuției sale de asigurare a urmăririi execuției bugetare, să fie instituția care să definească specificațiile de utilizare a elementelor de bază ale facturii electronice conform standardului SR EN 16931, iar transmiterea facturilor electronice să se realizeze prin intermediul sistemului informatic deținut, Ministerul Finanțelor Publice fiind instituția care asigură funcționarea acestuia; identificarea unor soluții prin care să se asigure realizarea în timp real a atribuției Ministerului Finanțelor Publice de monitorizare a execuției bugetare în conformitate cu prevederile art. 19 lit. i) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, fiind posibilă în condițiile gestionării sistemului de facturare electronică de către Ministerul Finanțelor Publice. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2020: se clarifică modul de calcul al impozitului pe venit și al contribuțiilor sociale obligatorii, în sensul că acestea se determină separat față de veniturile realizate din desfășurarea activității, întrucât nu acestea constituie venituri din desfășurarea activității; la verificarea încadrării în plafonul prevăzut la art. 148 alin. (2) și art.170 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, aceste indemnizații nu se iau în calcul; prin derogare de la prevederile art. 121, art. 151 și art. 174 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, obligațiile fiscale datorate nu fac obiectul acordării bonificației stabilită prin legea anuală a bugetului de stat. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 132/2020: se clarifică modalitatea de stabilire a bazei de calcul a obligațiilor fiscale reprezentând impozit pe venit, contribuție de asigurări sociale și contribuție de asigurări sociale de sănătate, în sensul în care calculul se efectuează de către persoanele fizice beneficiare prin aplicarea cotelor prevăzute la art. 64 alin. (1), art. 138 lit. a) şi, respectiv, art. 156 din Legea nr. 227/2015 asupra indemnizaţiei brute încasate de la agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. Pentru calculul impozitului pe venit se aplică regulile prevăzute la art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 147/2020 și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2020: se clarifică faptul că nu se acordă facilitățile fiscale prevăzute la art.60, art. 138^1, art.154 alin. (1) lit. r) din Legea nr. 227/2015; persoanele fizice beneficiare ale indemnizațiilor acordate potrivit OUG 30/2020, OUG 120/2020, OUG 132/2020, art. 3 din OUG 147/2020, precum și potrivit Legii nr. 19/2020, nu pot dispune asupra destinației unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent indemnizațiilor respective, pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii, având în vedere că aceste indemnizații nu constituie venituri din desfășurarea activității, fiind suportate din bugetul asigurărilor pentru șomaj, din bugetul de stat sau decontate din Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale.
Prezentul proiect de lege aprobă OUG 210/2020 ce vizează a treia rectificare bugetară pe anul 2020 și aduce modificări și completări Bugetului de stat pe anul 2020, aprobat prin Legea bugetului de stat pe anul 2020, nr. 5/2020. Schimbări preconizate: Veniturile bugetului de stat pe anul 2020, se diminuează, pe sold, cu suma de 4.489,4 milioane lei Cheltuielile bugetului de stat pe anul 2020, se majorează, pe sold, cu suma de 1.157,6 milioane lei. Influențele pe principalii ordonatori de credite ai bugetului de stat se prezintă astfel: Ministerul Sănătății: +1.077,8 milioane lei per sold în special pentru suplimentarea transferurilor pentru echilibrarea bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate Ministerul Fondurilor Europene: +104,97 milioane lei, per sold Ministerul Finanțelor Publice – Acțiuni Generale: -854,7 milioane lei, per sold Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri: -56,0 milioane lei Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor: -37,8 milioane lei per sold Prin proiectul de act normativ se reglementează și posibilitatea efectuării de redistribuiri de credite în cadrul anumitor naturi de cheltuieli în vederea bunei desfășurări a activității ordonatorilor principali de credite. Deficitul bugetului general consolidat, în sumă absolută, calculat potrivit metodologiei naționale (cash) crește la 96.058,4 miliarde lei acesta reprezentând 9,1% din PIB. Actualizare 23.11.2020 - Forma inclusă pe agenda ședinței de Guvern Veniturile bugetului de stat pe anul 2020, se diminuează, pe sold, cu suma de 4.359,4 milioane lei Taxa pe valoarea adăugată: +510,7 milioane lei Cheltuielile bugetului de stat pe anul 2020, se majorează, pe sold, cu suma de 1.287,6 milioane lei
Prezentul proiect de lege aprobă OUG 202/2020, care are ca scop rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 pentru a a III-a oară. Întrucât contextul actual constituie o situaţie extraordinară ce vizează interesul public general, se impune rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020, aprobat prin Legea nr.6/2020, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează: La bugetul asigurărilor sociale de stat prin proiectul de act normativ se propune: majorarea veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat cu suma de 1.827.792 mii lei, prin: majorarea veniturilor curente ale sistemului public de pensii cu suma de 337.569 mii lei majorarea subvenției acordate de la bugetul de stat cu suma de 1.490.223 mii lei majorarea cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat aferente sistemului public de pensii cu suma de 1.827.792 mii lei diminuarea cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat aferente sistemului de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale cu suma de 8.413 mii lei, atât la credite de angajament, cât și la credite bugetare, excedentul majorându-se cu aceeași sumă. La bugetul asigurărilor pentru şomaj prin actul normativ se propune: majorarea veniturilor Fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale cu suma de 200.000 mii lei, excedentul majorându-se cu aceeași sumă bugetul asigurărilor pentru șomaj pentru anul 2020 aferent sistemului asigurărilor pentru șomaj se diminuează cu suma de 100.000 mii lei, iar la cheluieli se diminuează cu aceeași sumă la credite bugetare, iar la credute de angajament cu suma de 98.500 mii lei Pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2020: pentru 2020, plafonul nominal al cheltuielilor exclusiv asistență financiară din partea UE și a altor donatori pentru BASS este de 82.458,3 milioane lei. pentru 2020, plafonul nominal al cheltuielilor exclusiv asistență financiară din partea UE și a altor donatori pentru bugetul asigurărilor de șomaj este 6.728 milioane lei plafonul nominal al soldului bugetului asigurărilor de șomaj pe anul 2020 - 1.136,6 milioane lei plafonul nominal al soldului BASS pe anul 2020 - 22,3 milioane lei ACTUALIZARE 23.11.2020 - Potrivit formei actualizate a ordonantei de urgenta la art. 7 litera b) plafonul nominal al cheltuielilor exclusiv asistența financiară din partea Uniunii Europene și a altor donatori pentru bugetul asigurărilor pentru șomaj este de 6.828 milioane lei fata de 6.728 milioane lei asa cum a fost prevazut in forma initială.
Prezentul proiect de lege aprobă OUG 195/2020, prin care sunt stabilite, cu caracter temporar, masuri referitoare la accesul solicitantilor la serviciile de registru al comertului, cu respectarea regulilor sanitare si de distantare sociala in desfasurarea activitatii de inregistrare. aplicarea in continuare, pe o perioada de 9 luni, a următoarelor măsuri: funcționarea Oficiului registrului comerțului în principal prin mijloace electronice și prin corespondență specimenul de semnătură, acolo unde legea prevede, se transmite la oficiul registrul comerțului legalizat de notarul public sau certificat de avocat ori sub forma unui înscris sub semnătură privată, fără nicio altă formalitate sau se poate da la oficiul registrului comerțului. depunerea unei singure declaratii pe propria raspundere, cea prevazuta de art. 15 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 359/2004, daca la sediul social nu se desfasoara activitate, potrivit art. 17 alin. (6) din Legea nr. 31/1990; depunerea unei singure declaratii pe propria raspundere, cea prevazuta de art. 15 alin.(1) lit. b) din Legea nr. 359/2004, daca activitatea se desfasoara in afara sediului social si a sediilor secundare, potrivit art. 17 alin. (6) din Legea nr. 31/1990
Prezentul proiect de lege aprobă OUG 211/2020 OUG 211/2020 reglementează prelungirea, până la 30 iunie 2021, a acordării indemnizaţiilor prevăzute de art. XI şi XV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2020, precum şi a aplicării prevederilor actelor normative care modifică şi/sau completează ori care cuprind dispoziţii care privesc aplicarea acestor prevederi. prevederile prelungite se referă la - „pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizațiile de care beneficiază salariații se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat și se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut” De asemenea, se propune pentru art. I alin.(9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.132/2020 eliminarea tezei a doua, în sensul în care interdicţia de angajare/subcontractare să se aplice strict la nivelul entităţii, al sucursalei sau al punctului de lucru afectat, pentru a se evita eludarea scopului legal al beneficiilor şi eventuale abuzuri. Actualizare 03.12.2020 - Forma proiectului de ordonanță trimisă pentru aviz la Consiliul Economic și Social alineatul (2) al articolului 7 se modifică - Indemnizaţia prevăzută la art. 1 alin. (4) nu se cumulează pentru acelaşi angajat, dacă perioadele de acordare se suprapun, cu măsura prevăzută la art. 5, cu măsurile active de sprijin acordate potrivit art. I şi III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2020 pentru instituirea unor măsuri active de sprijin destinate angajaţilor şi angajatorilor în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi pentru modificarea unor acte normative şi nici cu măsurile de stimulare a angajatorilor finanţate din bugetul asigurărilor pentru şomaj prevăzute de Legea nr. 76/2002
Prezentul proiect de lege aprobă OUG nr. 191/2020, care prevede prelungirea termenelor privind depunerea unor documente prevăzute în sarcina asociațiilor și fundațiilor, precum și a persoanelor juridice înregistrate în registrul comerțului Termenul până la care se depune declaraţia privind beneficiarul real, prevăzut la art. 34^4 alin. (4) din Ordonanţa Guvenului nr. 26/2020 cu privire la asociații și fundații, este de maximum 90 de zile de la încetarea stării de alertă, declarată, în condiţiile legii, în vederea prevenirii si combaterii efectelor pandemiei de COVID-19 Acest termen se aplică şi obligaţiei de completare a documentelor potrivit cerinţelor prevăzute la art. 6, 7, 16 şi 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000, astfel cum au fost stabilite prin art. 63 din Legea nr. 129/2019 Termenul până la care se depune declaraţia privind beneficiarul real prevăzut la art. 62 alin. (1) din Legea 129/2019 este de maximum 90 de zile de la încetarea stării de alertă aceste declarații pot avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică si pot fi transmise la oficiul registrului comerţului prin mijloace electronice, cu semnătură electronică sau prin servicii de postă si curier. acestea pot fi date şi in faţa reprezentantului oficiului registrului comerţului sau se pot depune, personal sau prin reprezentant, având dată certă, dată de notarul public ori atestată de avocat.