Prezentul proiect de lege reglementează cadrul general pentru aprobarea schemei de ajutor de minimis privind participarea organizațiilor profesionale/interprofesionale neguvernamentale din sectorul agricol și agroalimentar, în cadrul organizațiilor componente ale grupurilor de dialog civil ale Comisiei Europene. Schema de ajutor de minimis instituită potrivit prevederilor Regulamentului de minimis are ca scop acordarea de ajutoare de minimis organizațiilor profesionale/interprofesionale neguvernamentale din sectorul agricol și agroalimentar, prin decontarea anuală a cotizațiilor de membru. Cotizaţiile de membru pentru organizațiile profesionale/interprofesionale neguvernamentale din sectorul agricol și agroalimentar se decontează anual de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, în limita prevederilor bugetare aprobate anual cu această destinație. Schema de ajutor de minimis se aplică organizațiilor profesionale/interprofesionale neguvernamentale din sectorul agricol și agroalimentar care îndeplinesc următoarele condiții de eligibilitate: sunt membre în organizaţiile neguvernamentale din cadrul Uniunii Europene care fac parte din grupurile de dialog civil pe agricultură ale Comisiei Europene; au achitat contravaloarea cotizaţiei anuale de membru la organizația neguvernamentală care face parte din grupurile de de dialog civil pe agricultură ale Comisiei Europene; participă la acțiunile defășurate la nivelul structurilor europene din care fac parte, potrivit domeniului specific de activitate și mandatului de reprezentare acordat
Prin prezentul act normativ se propune înființarea Fondului Național de Investiții în Eficiență Energetică, care reprezenită un instrument economico-financiar destinat susținerii şi realizării cu prioritate a proiectelor care vizează creșterea eficienței energetice și reducerea gazelor cu efect de seră. Astfel, acesta va fi gestionat de către Ministerul Energiei, prin Direcția Eficiență Energetică, care are următoarele atribuții: urmărește respectarea prevederilor legale privind alimentarea Fondului Național de Investiții în Eficiența Energetică; gestionează bugetul Fondului Național de Investiții în Eficiența Energetică; întocmește planul anual de lucru și bugetul de venituri și cheltuieli; elaborează programe anuale/multianuale cu finanțare din bugetul Fondului Național de Investiții în Eficiența Energetică și colaborează cu direcțiile de profil din cadrul Ministerului Energiei sau din cadrul altor entități publice, pentru implementarea și monitorizarea acestor programe de finanțare; implementează și monitorizează proiectele de investiții care au ca scop creșterea eficienței energetice și reducerea gazelor cu efect de seră. Fondul Național de Investiții în Eficiență Energetică se utilizează în vederea susținerii și realizării obiectivelor asumate prin Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice (PNIESC) 2021-2030 și se adresează următoarelor categorii de beneficiari: întreprinderi mici și mijlocii; unități de învățământ preuniversitar și universitar și institute de cercetare; organizații întemeiate în baza Ordonanței nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, cu modificările și completările ulterioare; Unități Administrativ-Teritoriale, conform prevederilor Ordonanței de urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare. Categoriile specifice de proiecte se aprobă de Ministerul Energiei, prin programele de finanțare, având scopul transpunerii în practică a priorităților investiționale sau stimulării anumitor segmente de interes, din perspectiva eficienței energetice, ce decurg din necesitatea realizării țintelor asumate în PNIESC 2021-2030, și vizează, dar nu limitează, următoarele categorii de proiecte: monitorizarea consumului de energie în industrie prin intermediul unor sisteme inteligente de măsurare și control; capacități de stocare inteligente, la nivelul operatorilor de rețea, prin stocarea energiei în gol de sarcină și eliberarea în goluri de consum, pentru reducerea consumului propriu tehnologic; sisteme de producție combinată de energie cu emisii reduse (cogenerare de înaltă eficiență) pentru susținerea consumului propriu; Energy management sistem (ISO 50001) - plan de implementare și certificare (sisteme de telegestiune a consumului de energie electrică, panouri fotovoltaice, pompe de căldură); utilizarea unităților la scară mica de producere de energie electrică și termică prin implementarea tehnologiilor avansate de înaltă eficiență energetică; promovarea programelor de eficiență energetică la consumatori, prin acţiuni complementare, organizarea de campanii de informare şi de motivare, de interes naţional, a consumatorilor mici de energie, inclusiv casnici, pentru a utiliza eficient energia; elaborarea de studii de promovare a cogenerării de înaltă eficiență sau a încălzirii și răcirii centralizate, pentru fundamentarea programelor naţionale de eficienţă energetică, precum şi participarea la proiecte declarate eligibile, în cadrul programelor de eficienţă energetică şi energii regenerabile, iniţiate de organisme internaţionale; proiecte pilot de implementare a unor tehnologii inovatoare.
Prezenta propunere legislativă vizează asigurărea unei finanţări pentru activităţi sportive, prin virarea unui procent de 0,25% din cifra de afaceri a operatorilor economici şi a întreprinderilor publice care au cifra afaceri anuală peste pragul de 100 de milioane de euro către bugetul de stat, prin intermediul Ministerului Tineretului şi Sportului, pentru a putea fi utilizate la susţinerea programelor sportive destinate copiilor şi tineretului, realizate de asociaţiile sportive şi cluburile sportive, inclusiv cele organizate ca societăţi comerciale, unităţile de învăţământ cu program sau profil sportiv, palatele şi cluburile copiilor şi elevilor care sunt înscrise în Registrul sportiv.
Prin proiectul de lege se instituie măsuri de susținere a familiilor care au în creștere și îngrijire trei sau mai mulți copii minori. Aceste măsuri de sprijin se acordă în baza unui Card public de beneficii, obținut după eliberarea unui Certificat pentru familie numeroasă, emise de primărie. Astfel, operatorii și entitățile economice private pot acorda familiei care deține Card public de beneficii un Card privat de beneficii, care să includă reduceri sau gratuități, în baza unor parteneriate cu mediul privat și autoritățile publice ori cu asociații și ONG-uri. Beneficiile acestui Card privat de beneficii includ: tichete de reducere pentru achiziționarea mașinilor de familie cu +5 locuri consiliere psihologică gratuită/cu reducere mese gratuite/reduse la cantinele școlilor/grădinițelor reduceri/gratuități la medicamente și produse farmaceutice sau la articole pentru copii, la tratamente medicale, la transportul aerian sau naval, la taxele academice și din învățământul preuniversitar programe de creditare speciale pentru familiile numeroase alte bunuri/servicii oferite gratui/cu reducere la benzinării, alimentație, îmbrăcăminte și încălțăminte, sporturi, hobby-uri, agrement, sănătate, educație, călătorii, etc.
Prezentul Ordin are în vedere aprobarea modelului și conținutului Cererii privind redirecționarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor (formular 177), precum și a Procedurii privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, respectiv: "Procedura privind redirecţionarea impozitului pe profit/ impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, potrivit legii, pentru efectuarea de sponsorizări şi/sau acte de mecenat sau acordarea de burse private", prevăzută în anexa nr.1 Modelul, conţinutul şi instrucţiunile de completare a formularului 177 "Cerere privind redirecționarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor", prevăzute în anexa nr.2. Modelul şi conţinutul formularului ”Notificare privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor”, prevăzut în anexa nr.3. Caracteristicile de editare, modul de difuzare, utilizare şi păstrare a formularelor sunt prezentate în anexa nr.4. Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia Generală de Reglementare a Colectării Creanțelor Bugetare, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, precum şi, după caz, direcţiile de specialitate din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Prezenta propunere legislativă are ca scop declararea ziulei de 27 octombrie ca Ziua Sustenabilităţii. Cu prilejul acestei zile, se pot organiza activităţi culturale, sociale şi educaţionale prin care să fie promovate bune practici în domeniul sustenabilităţii şi să se evidenţieze importanţa aplicării principiilor dezvoltării durabile. Totodată, propunerea legislativă prevede că autorităţile publice locale şi centrale pot acorda sprijin material, financiar şi logistic entităţilor care doresc să organizeze evenimente şi acţiuni publice dedicate sărbătoririi sustenabilităţii.
[Actualizare 27.09.2022] Prezentul proiect de lege aprobă OUG nr.119/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.27/2022: Modificare prag consum și perioadă plafonare: Preţul final facturat plafonat de către furnizorii de energie electrică în perioada 1 septembrie 2022- 31 august 2023 este: a) maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienţilor casnici al căror consum mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021 este cuprins între 0 - 100 KWh inclusiv sau al căror consum lunar este cuprins între 0-100 kWh, pentru o cantitate de 100 kWh; În cazul depăşirii consumului lunar de 100 kWh, se aplică prevederile lit. b) a^1) 0.68 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienţilor casnici care utilizează dispozitive, aparate sau echipamente medicale necesare efectuării tratamentelor, în baza declaraţiei pe propria răspundere, pentru întreg consumul realizat a^2) 0.68 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienţilor casnici care au în întreţinere cel puţin 3 copii cu vârsta de până în 18 ani, respectiv 26 de ani, în cazul în care urmează o formă de învăţământ, pentru întreg consumul realizat. b) maximum 0,80 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienţilor casnici al căror consum mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021 a fost între 100,01 - 300 kWh sau al căror consum lunar este cuprins între 100.01-300 kWh, pentru o cantitate de maximum 255 kWh. Consumul de energie electrică ce depăşeşte 255 KWh/lună se facturează conform prevederilor art. 5; c) maximum 1 leu/kWh, cu TVA inclus, pentru 85% din consumul mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021, diferenţa de consum lunar de energie electrică urmând a fi facturată conform prevederilor art. 5, în baza declaraţiei pe propria răspundere a reprezentatului legal pentru cateva categori de consumatori, din care amintim: IMM-urile, operatorii ce prestează/furnizează serviciile de utilităţi publice, inclusiv Metrorex S.A., operatorii economici din domeniul industriei alimentare, operatorii din domeniul agriculturii, parcurile ştiinţifice şi tehnologice, întreprinderile publice care administrează sau gestionează investiţii în domeniul sportului, administratorii parcurilor industriale, producătorii şi distribuitorii de medicamente, farmaciile care utilizează lanţ de frig, lăcaşurile de cult recunoscute oficial în România vor fi incluse printre beneficiarii din mediul economic şi din instituţiile publice pentru care energia electrică se facturează cu maximum 1 leu/kWh, cu TVA inclus, pentru 85% din consumul mediu lunar, c^1) maximum 1 leu/kwh cu TVA inclus realizat la punctele de producţie in cazul operatorilor economici din domeniul agriculturii si industriei alimentare in baza declaraţiei pe propria răspundere a reprezentatului legal. d) maximum 1 leu/kWh, cu TVA inclus, pentru consumul integral al spitalelor publice e) maximum 1 leu/kWh, cu TVA inclus, pentru 85% din consumul mediu lunar, realizat la locul de consum în anul 2021, pentru instituțiile publice Pentru beneficiarii prevăzuți la lit. c) si e) care nu au istoric de consum in anul 2021, procentul de 85% se aplica la consumul realizat lunar. Preţul final facturat prevăzut la lit. a) și b) se aplică şi în cazul locurilor de consum ale clienţilor casnici racordate începând cu data de 1 ianuarie 2022 sau pentru clienții casnici care nu au istoric în anul 2021 la furnizor, prin raportare la consumul lunar realizat. Preţul final facturat prevăzut la alin. (2) lit. b) se aplică şi în cazul locurilor de consum ale clienţilor noncasnici racordate începând cu data de 1 ianuarie 2022, în limita unui consum anual de cel mult 50.000MWh. Pentru a beneficia de facilitătile prevăzute de prezenta ordonanta de urgență a Guvernului începând cu data de 1 septembrie 2022, beneficiarii prevăzuți la lit. c) - e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022, au obligația de a depune către furnizorul de energie electrică o solicitare însoțită de o declarație pe propria răspundere, in termen de maxim 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgență. Modelele pentru solicitare și pentru declaratia pe propria răspundere sunt prevăzute în anexele nr. 4 și 5. Beneficiarii care se încadrează în prevederile de la lit. c) – e), dar care nu au depus solicitarea însoțită de o declarație pe propria răspundere în termenul prevăzut, precum si cei nou infiintati după data de 1 septembrie 2022, beneficiază de prevederile prezentei ordonante de urgentă începând cu data de 1 a lunii următoare depunerii solicitării însoțită de o declarație pe propria răspundere către furnizor. Pentru consumul realizat în perioada 1 aprilie 2022 - 31 august 2023, preţul final facturat de către furnizorii de gaze naturale este: a) maximum 0,31 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienţilor casnici; b) maximum 0,37 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienţilor noncasnici al căror consum anual de gaze naturale realizat în anul 2021 la locul de consum este de cel mult 50.000 MWh, precum şi în cazul producătorilor de energie termică. Preţul final facturat prevăzut la lit. b) se aplică și în cazul locurilor de consum ale clienților noncasnici racordate începând cu data de 1 ianuarie 2022. În cazul clienţilor casnici care nu pot beneficia de prevederile prezentei ordonanțe în funcţie de consumul anului 2021, dar al căror consum înregistrat în anul 2022 se încadrează în oricare din tranşele de consum, precum şi în cazul clienţilor casnici şi noncasnici racordaţi începând cu data de 1 ianuarie 2022, furnizorii emit în luna februarie 2023 facturi de regularizare a consumului facturat anterior aferent perioadei de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, utilizând preţul final conform tranşei aferente de consum, şi facturează consumul înregistrat după data reîncadrării la preţul final corespunzător tranşei de consum. În cazul schimbării furnizorului în perioada de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, regularizarea se face de către furnizorul actual doar pentru perioada aplicării contractului de furnizare încheiat cu acesta. În cazul în care sumele rezultate în vederea regularizării volumelor facturate de energie electrică şi gaze naturale sunt negative, furnizorii benificiari ai schemei de sprijin au obligaţia restituirii sumelor rezultate către bugetul de stat, iar în cazul în care sumele sunt pozitive au obligaţia solicitării acestor sume de la bugetul de stat. În categoria clienţilor casnici intră şi clienţii casnici din condominii, asociaţii de proprietari, asociaţii de locatari şi cartiere de tip rezidenţial. Valorile şi tranşele din prezenta ordonanță vor putea fi modificate prin hotărâre a Guvernului, în funcţie de evoluţiile înregistrate pe pieţele interne şi internaţionale de energie electrică şi gaze naturale şi de evoluţia geopolitică din vecinătatea României. Componenta de furnizare a energiei electrice, respectiv a gazelor naturale, este de 73 lei/MWh pentru activitatea de furnizare a energiei electrice, respectiv 12 lei/MWh pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale. Începând cu data de 1 septembrie 2022, valoarea rezultată ca produs între cantitatea de energie electrică facturată clienţilor finali, beneficiari ai schemei de sprijin instituite prin prezenta ordonanţă de urgenţă, în fiecare lună din perioada de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi diferenţa pozitivă între preţul mediu de achiziţie şi valoarea componentei de achiziţie aferentă lunii facturate va fi compensată furnizorilor de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, pentru clienţii casnici, şi prin bugetul Ministerului Energiei, pentru clienţii noncasnici, în conformitate cu valorile calculate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei Valorile aferente compensărilor pentru fiecare furnizor se determină de către ANRE, în termen de 30 de zile de la data primirii cererilor de decontare, al căror model este prevăzut în anexele nr. 1 şi 2, depuse şi înregistrate la Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, respectiv Ministerul Energiei şi, în copie, către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei la adresa de e-mail: plafonare@anre.ro, de către furnizori. în vederea verificării încadrării corecte de către furnizori a clienţilor finali beneficiari ai schemei de compensare, în ceea ce priveşte preţul final facturat, ANRE solicită şi verifică aleatoriu facturi şi contracte încheiate între furnizorii de energie electrică şi gaze naturale şi clienţii finali. Clienţii finali care beneficiază de schema de compensare sunt cei pentru care preţul contractual este superior plafoanelor prevazute, Obligație constituire stoc gaze până la 31 octombrie 2023 În perioada 1 aprilie 2022 - 31 octombrie 2023, furnizorii de gaze naturale/producătorii de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice pentru consumul destinat populaţiei în calitate de clienţi direcţi ai producătorilor de gaze naturale, denumiţi în continuare PET client direct, au obligaţia de a constitui în depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale un stoc minim de gaze naturale ce va reprezenta minimum 30% din cantitatea de gaze naturale necesară consumului clienţilor finali din portofoliul propriu/consumului propriu. Vânzare și Redevență gaze naturale: În perioada 1 aprilie 2022 - 31 octombrie 2023, producătorii de gaze naturale care desfăşoară atât activităţi de extracţie onshore şi/sau offshore, indiferent de data începerii acestei activităţi, cât şi activităţi de vânzare a gazelor naturale au obligaţia să vândă, cu preţul de 150 lei/MWh, cantităţile necesare de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie internă curentă către furnizorii clienţilor casnici, pentru a asigura în perioada 1 aprilie 2022 - 31 octombrie 2023 necesarul de consum al clienţilor casnici din producţia curentă şi din depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale precum şi necesarul de gaze naturale pentru constituirea stocului minim necesar pentru perioada 1 noiembrie 2023-31 martie 2024, stabilite conform anexei nr. 5 În perioada 1 aprilie 2022 - 31 august 2022, producătorii de gaze naturale care desfăşoară atât activităţi de extracţie onshore şi/sau offshore, indiferent de data începerii acestei activităţi, cât şi activităţi de vânzare a gazelor naturale au obligaţia să vândă, cu preţul de 250 lei/MWh, cantităţile necesare de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie internă curentă către furnizorii producătorilor de energie termică sau direct către producătorii de energie termică, după caz, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică În perioada 1 septembrie 2022- 31 octombrie 2023, producătorii de gaze naturale care desfăşoară atât activităţi de extracţie onshore şi/sau offshore, indiferent de data începerii acestei activităţi, cât şi activităţi de vânzare a gazelor naturale au obligaţia să vândă, cu preţul de 150 lei/MWh, cantităţile necesare de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie internă curentă către furnizorii producătorilor de energie termică sau direct către producătorii de energie termică, după caz, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică În funcţie de evoluţiile ulterioare de pe piaţa gazelor naturale, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei va actualiza modul de calcul al cantităţilor de gaze naturale destinate consumului CC şi PET pentru perioada 1 aprilie 2022- 31 octombrie 2023 În perioada de aplicare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, redevenţa datorată de producătorii de gaze naturale pentru cantităţile de gaze naturale vândute pentru acoperirea consumului CC şi PET şi pentru acoperirea consumului tehnologic din sistemele de transport şi distribuţie a gazelor se va stabili în baza preţului prin ordin al preşedintelui ANRM, emis în 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. Titularii de acorduri petroliere onshore și offshore, producători de gaze naturale, răspund în termen de maximum 5 zile lucrătoare cu oferte de vânzare parțiale sau totale solicitărilor de cumpărare de gaze naturale destinate consumului tehnologic adresate de operatorul de transport și sistem și operatorii de distribuție concesionari, individual sau agregat, direct sau prin platformele din piața centralizată. În perioada de aplicare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, redevenţa datorată de producătorii de gaze naturale pentru cantităţile de gaze naturale transferate şi utilizate la producţia de energie electrică se va stabili în baza preţului maxim de transfer, prin ordin ANRM, respectiv maximum 100 lei/MWh. Taxă solidaritate Începând cu data de 1 septembrie 2022, pe perioada de aplicare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, producătorii de energie electrică, entitățile agregate de producere a energiei electrice, traderii, furnizorii care desfășoară activitatea de trading și agregatorii care tranzacționează cantități de energie electrică și/sau gaze naturale pe piața angro plătesc o contribuție la Fondul de Tranziție Energetică: Contribuția la Fondul de Tranziție Energetică se calculează, se declară și se plătește de către vânzător lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se datorează. Sumele reprezentând contravaloarea contribuției la Fondul de Tranziție Energetică se plătesc într-un cont distinct de disponibil în lei deschis la unitățile Trezoreriei Statului din cadrul organelor fiscale centrale competente, codificat cu codul de identificare fiscală al plătitorului În primele 3 zile lucrătoare a fiecărei luni, sumele încasate se virează de unitățile Trezoreriei Statului într-un cont distinct de disponibil în lei deschis pe numele Ministerului Finanțelor deschis la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București, denumit ”Fondul pentru Tranziție Energetică” Modelul şi conţinutul declaraţiei privind contribuția la Fondul de tranziție Energetică se aprobă prin ordin al preşedintelui ANAF în termen de maximum 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă contributia la Fondul de Tranziție Energetică (C) se determina astfel: C= (Pmt – Pa ) x Qt x 100%, Unde Qt – cantitatea de energie tranzactionata la export sau livrata intracomunitar, Pmt - pretul mediu de tranzactionare a energiei pe PZU din ziua anterioara tranzactiei, Pa - pretul de achizitie Vânzarea succesivă a unor cantități de energie electrică sau gaze naturale de către traderi si/sau furnizori cu activități de trading, in scopul vadit de a creste prețul, se sancționează de către ANRE, cu amenda de 5% din cifra de afaceri Alte modificări: Anexa nr. 5 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezenta ordonanță de urgență. Anexa nr. 6 se modifică si se înlocuiește cu anexa nr. 2 la prezenta ordonanță de urgență. Se introduce o noua anexa, anexa nr. 6.1, având conținutul prevăzut în anexa nr. 3 la prezenta ordonanță de urgență. Pentru operatorii economici titulari de licenţă, prestatori ai serviciilor de transport şi distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale, costurile suplimentare cu achizitia de energie electrică şi gaze naturale, realizate în perioada 1 aprilie 2022 – 31 august 2023, în vederea acoperirii consumului propriu tehnologic şi, respectiv, consumului tehnologic, faţă de costurile incluse în tarifele reglementate, se capitalizează trimestrial. Costurile capitalizate se recunosc in tarifele reglementate cu respectarea criteriilor de recunoaștere a costurilor prevăzute in metodologiile Autorității de Reglementare în Domeniul Energiei Costurile capitalizate recunoscute se amortizează pe o perioadă de 5 ani de la data capitalizării și se remunerează cu 50% din rata reglementată de rentabilitate aprobată de ANRE, aplicabilă pe perioada de amortizare a respectivelor costuri si se recunosc ca o componenta distincta Activele rezultate în urma aplicării prevederilor se recunosc în evidențele contabile și în situațiile financiare anuale ale operatorilor de distribuție, conform instrucțiunilor elaborate de Ministerul Finanțelor. Ministerul Energiei este autorizat să împuternicească reprezentanții săi în Adunarea Generală a Acționarilor a societăților de producție de energie electrică unde este acționar majoritar, să solicite operatorilor economici să elaboreze și să aprobe, în cadrul Adunărilor Generale ale actionarilor, până la data de 1 noiembrie 2022, a strategiei de vânzare a producției de energie electrică pentru următorii 4 ani. Valoarea maximă a prețului mediu ponderat al energiei electrice, la care ANRE calculează sumele de decontat de la bugetul de stat pentru furnizorii de energie electrică este de 1300 lei/MWh - Prevederea nu se aplică în cazul Furnizorilor de Ultimă Instanţă pentru consumul clienţilor preluaţi în Ultimă Instanţă. Începând cu data de 1 septembrie 2022, producătorii de energie electrică, prin contracte bilaterale negociate direct, au obligaţia să vândă minim 70% din energia electrică disponibilă din producţia proprie doar furnizorilor de energie electrică care au în portofoliu clienţi finali, destinată exclusiv pentru consumul acestora, distribuitorilor de energie electrică, operatorului naţional de sistem Compania Naţională de Transport Energie Electrică Transelectrica - S.A Furnizorii care au în portofoliu clienţi finali, reprezentând minim 100.000 locuri de consum şi un consum, în anul anterior, de minim 500 GWh, au obligaţia de a încheia contracte la termen de minim 3 ani, cu livrare mai mare de 1 an care să acopere minim 70 % din cantitatea furnizată în 2021. Clienţii finali mari de energie vor încheia contracte la termen de 5 ani care să acopere minim 40 % din consumul anual realizat în 2021 În cazul producătorilor de energie care transferă energie electrică din portofoliul de producţie către portofoliul de furnizare, pentru cantităţile de energie electrică transferate, preţul final este: preţul contractual în cazul în care acesta asigură încadrarea în plafoanele prevăzute preţul plafonat în cazul în care preţul contractual este mai mare decât valoarea plafoanelor. În cazul producătorilor care transferă energie din portofoliul de producţie către portofoliul de furnizare, componenta de achiziţie din contractele de furnizare pentru care se va achiziţiona energie electrică din piaţă va fi determinată luând în calcul exclusiv preţul de achiziţie realizat. Pentru cantitatea de energie achiziţionată pentru acoperirea acestor contracte, producătorii vor întocmi şi vor menţine o evidenţă separată de cantitatea transferată din producţie proprie; Prosumatorii persoane juridice care produc energie electrică în unităţi de producere a energiei electrice cu o putere instalată de până în 200 kW au dreptul de a solicita compensarea cantitativă între locurile de consum deţinute, cu condiţia ca pentru toate locurile de consum pentru care se solicită compensarea cantitativă au încheiate contracte de furnizare a energiei electrice cu acelaşi furnizor de energie electrică şi locurile de consum sunt racordate la reţeaua de distribuţie a aceluiaşi operator de distribuţie.
Prin prezentul proiect de ordin se aprobă Ghidul Specific privind regulile și condițiile aplicabile finanțării din fondurile europene aferente Planului Național de Redresare și Reziliență în cadrul apelului de proiecte PNRR/2022/C2/S/1.B, pentru subinvestiția I.1.B „Sprijin pentru refacerea potențialului forestier afectat de incendii, de fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamități naturale, de infestări ale plantelor cu organisme dăunătoare și de evenimente catastrofale, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Scopul schemei îl reprezintă acordarea unui sprijin financiar deținătorilor publici și privați de terenuri forestiere, precum și formelor asociative ale acestora, pentru refacerea pădurii pe suprafețele care au fost afectate de incendii forestiere, fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamități naturale, de infestări ale plantelor cu organisme dăunătoare și de evenimente catastrofale. Beneficiar al schemei poate fi orice deținător public sau privat al unui teren aflat în fondul forestier național ce a fost afectat de acțiunea unor incendii forestiere, fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamități naturale, de infestări ale plantelor cu organisme dăunătoare și de evenimente catastrofale, pe o suprafață de minim 0,5 ha de împădurit, indiferent de mărime, precum și formele asociative ale acestora. Alocarea financiară acordată prin PNRR pentru Subinvestiția I1.B "Sprijin pentru refacerea potențialului forestier afectat de incendii, de fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamități naturale, de infestări ale plantelor cu organisme dăunătoare și de evenimente catastrofale" este de 100.000.000 Euro.
Planul de Dezvoltare a Regiunii Centru 2021-2027 (PDR Centru) reprezintă principalul document de planificare și programare elaborat la nivel regional și asumat de către factorii de decizie din Regiunea Centru. PDR își propune să răspundă nevoii de a avea la dispoziție un document - cadru la nivel regional prin care se stabilește viziunea de dezvoltare, obiectivul global și obiectivele specifice de atins la finalul perioadei de programare, propunând direcțiile de acțiune și măsurile necesare pentru atingerea obiectivelor. PDR Centru 2021-2027 se raportează, în același timp, la obiectivele stabilite la nivel național și european, sintetizate în documentele de programare ale Comisiei Europene pentru perioada 2021-2027, în angajamentele internaționale ale României și în strategiile naționale. De asemenea, PDR Centru urmărește prioritățile definite prin Noua Politică de Coeziune a Uniunii Europene pentru perioada 2021-2027: inovare, digitalizare, transformare economică, reducerea emisiilor de carbon și combaterea schimbărilor climatice, creșterea gradului de conectare prin dezvoltarea rețelelor de transport și de internet, incluziune socială prin creșterea accesului la educație, ocupare și la servicii de sănătate de calitate și, nu în ultimul rând apropierea de nevoile concrete ale comunităților. Activități specifice domeniilor (aplicabile unui singur domeniu strategic): DS1. Dezvoltare teritorială, dezvoltare urbană durabilă Elaborarea unui Studiu regional privind direcțiile de dezvoltare în vederea creșterii conectivității regionale Inventarul tuturor structurilor de dezvoltare teritorială funcționale în regiunea centru (ITI, GAL, asociații de dezvoltare intercomunitara etc) DS.2. Competitivitate economică, cercetare-dezvoltare, inovare și specializare inteligentă Organizarea unei întâlniri de lucru la nivel regional având ca temă accelerarea tranziției spre industry 4.0 Organizarea unei întâlniri de lucru la nivel regional având ca temă accelerarea tranziției spre o societate digitală DS3 ,,Resurse umane, incluziune socială, ocupare și sănătate” Întâlniri cu structuri parteneriale regionale (Consorțiul Regional Centru pentru TVET) în vederea corelării și coordonării acțiunilor din PDR Centru și PRAI Centru 2021-2027 Elaborarea unui Studiu regional privind gradul de pregătire a resurselor umane pentru specializare inteligenta DS4 ”Mediu, eficiență energetică și schimbări climatice” Inventar/bază de date cu spațiile urbane2 care necesită proiecte de regenerare urbană (ex. spații urbane degradate, zone spații verzi, zone urbane neutilizate, etc.) Analiza necesarului de reabilitare energetică a clădirilor publice și rezidențiale DS5 Turism și patrimoniu cultural Inventar/bază de date cu a obiectivele aflate în patrimoniul UNESCO și a celor aflate în Lista Monumentelor Istorice- categoria A și necesarul de investiții în conservare/reabilitare/punere în valoare Plan de acțiune pentru dezvoltarea și valorificarea resurselor balneare din Regiunea Centru Inventarierea infrastructurii pentru drumeții, a infrastructurii verzi și pentru cicloturism existente DS6 Dezvoltare rurală, agricultură și silvicultură Studiu privind provocările dezvoltării sustenabile a zonei montane din Regiunea Centru – in contextul dezvoltării Strategiei Carpaților Organizarea unei întâlniri la nivel regional sau național având ca temă problematica dezvoltării sustenabile în zona montană
Prin prezentul proiect de hotărâre se instituie premiul național „Ambasador Mihnea Constantinescu“ pentru merite deosebite în combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării și discursului instigator la ură. Premiul naţional „Ambasador Mihnea Constantinescu“ se acordă de către ministrul afacerilor externe, anual, în data de 13 decembrie și reprezintă echivalentul în lei a 10.000 EUR, care se pot acorda unui beneficiar o singură dată. Criteriile de acordare a premiului național „Ambasador Mihnea Constantinescu“ şi regulamentul pentru acordarea acestuia se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe Strategia națională pentru prevenirea și combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării și discursului instigator la ură aferentă perioadei 2021 – 2023 prevede, conform Acțiunii Principale 3.3.1., instituirea premiului „Ambasador Mihnea Constantinescu”. Acțiunea are scopul de a premia contribuția unor reprezentanți ai mediului academic și societății civile, din România sau din străinătate, pentru activitatea lor în combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării și discursului instigator la ură.