Prezentul proiect de ghid este aferent apelului Măsuri de reducere a contaminării cu substanțe periculoase în depozite municipale temporare. Prin apelul pentru „Măsuri de reducere a contaminării cu substanțe periculoase în depozite municipale temporare”, Programul RO-Mediu își propune creșterea capacității de a gestiona/reduce/elimina riscurile generate de substanțele periculoase și deșeurile municipale. Suma totală alocată din bugetul Programului RO-Mediu pentru apelul de proiecte este de 5.000.000 Euro, reprezentând: 4.250.000 Euro (85%) - contribuția Mecanismului Financiar SEE 2014-2021, respectiv grant; și 750.000 Euro (15%) - contribuția națională. Termenul limită de transmitere a observațiilor și propunerilor este 15 ianuarie 2020.
Prin prezentul proiect de ordonanță de urgență se modifică și se completează o serie de acte normative, după cum urmează: Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 29/2020: se propune ca plata anticipată aferentă trimestrului IV să se datoreze la nivelul sumei calculate pentru trimestrul III al anului fiscal 2020 sau la nivelul sumei calculate pentru trimestrul precedent, urmând ca definitivarea să se efectueze până la 25 martie 2021, sau alt termen pentru contribuabilii cu an fiscal modificat, după caz. Legea nr. 199/2020 privind facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice: sunt stabilite măsuri referitoare la accesul entităților implicate în procesul de achiziție publică, destinate inclusiv în limitarea interacțiunii la preluarea documentelor, astfel încât activitatea autorităților publice competente să se desfășoare în condiții de siguranță atât pentru solicitanți, cât și pentru personalul acestora; se propune ca Ministerul Finanțelor Publice, în baza atribuției sale de asigurare a urmăririi execuției bugetare, să fie instituția care să definească specificațiile de utilizare a elementelor de bază ale facturii electronice conform standardului SR EN 16931, iar transmiterea facturilor electronice să se realizeze prin intermediul sistemului informatic deținut, Ministerul Finanțelor Publice fiind instituția care asigură funcționarea acestuia; identificarea unor soluții prin care să se asigure realizarea în timp real a atribuției Ministerului Finanțelor Publice de monitorizare a execuției bugetare în conformitate cu prevederile art. 19 lit. i) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, fiind posibilă în condițiile gestionării sistemului de facturare electronică de către Ministerul Finanțelor Publice. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2020: se clarifică modul de calcul al impozitului pe venit și al contribuțiilor sociale obligatorii, în sensul că acestea se determină separat față de veniturile realizate din desfășurarea activității, întrucât nu acestea constituie venituri din desfășurarea activității; la verificarea încadrării în plafonul prevăzut la art. 148 alin. (2) și art.170 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, aceste indemnizații nu se iau în calcul; prin derogare de la prevederile art. 121, art. 151 și art. 174 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, obligațiile fiscale datorate nu fac obiectul acordării bonificației stabilită prin legea anuală a bugetului de stat. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 132/2020: se clarifică modalitatea de stabilire a bazei de calcul a obligațiilor fiscale reprezentând impozit pe venit, contribuție de asigurări sociale și contribuție de asigurări sociale de sănătate, în sensul în care calculul se efectuează de către persoanele fizice beneficiare prin aplicarea cotelor prevăzute la art. 64 alin. (1), art. 138 lit. a) şi, respectiv, art. 156 din Legea nr. 227/2015 asupra indemnizaţiei brute încasate de la agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. Pentru calculul impozitului pe venit se aplică regulile prevăzute la art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 147/2020 și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2020: se clarifică faptul că nu se acordă facilitățile fiscale prevăzute la art.60, art. 138^1, art.154 alin. (1) lit. r) din Legea nr. 227/2015; persoanele fizice beneficiare ale indemnizațiilor acordate potrivit OUG 30/2020, OUG 120/2020, OUG 132/2020, art. 3 din OUG 147/2020, precum și potrivit Legii nr. 19/2020, nu pot dispune asupra destinației unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent indemnizațiilor respective, pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii, având în vedere că aceste indemnizații nu constituie venituri din desfășurarea activității, fiind suportate din bugetul asigurărilor pentru șomaj, din bugetul de stat sau decontate din Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale.
Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) este documentul strategic al României care stabilește domeniile și prioritățile de investiții precum și reformele elaborate pentru fiecare domeniu de investiții, a căror finanțare este asigurată din Facilitatea de Redresare și Reziliență (FRR). Acesta urmărește 3 obiective strategice: Ameliorarea stării economice a României urmare a crizei pandemice, Consolidarea capacității de reziliență și Asigurarea unei creșteri economice pe termen lung. Componenta de investiții a PNRR, cu un buget de 34 de miliarde de EUR, a fost elaborată pe baza a trei piloni și o serie de obiective specifice prezentate în tabelul de mai jos, cu sumele calculate în prețuri curente: 1. Tranziție verde și schimbări climatice - 21,424 mld. euro (64,83% din buget) Transport durabil - Asigurarea conectivității regiunilor, localităților urbane la rețeaua de transport TEN-T Core/Comprehensive, atragerea de investitori, realizarea rețelei de transport TEN-T Core și Comprehensive - 9,274 mld EUR Schimbări climatice - Creșterea capacității de reziliență a României la schimbările climatice și diminuarea efectelor acestora în toate sectoarele economiei, cu accent pe decarbonizare - 6,500 mld EUR Mediu - Asigurarea accesului populației la serviciile publice de alimentare cu apă și canalizare, ecologizarea unor situri poluate, depozite/platforme industriale, reducerea poluării și reconstrucția biodiversității - 2,300 mld EUR Energie și tranziție verde - Exploatarea resurselor de energie regenerabilă ale României pentru producerea și obținerea de energie, realizarea de infrastructuri specifice destinate energiei electrice și transportului/distribuției de combustibil de tranziție - 1,550 mld EUR Eficiență energetică și termică - Diminuarea pierderilor de energie termică și asigurarea unui confort termic destinat populației precum și realizarea rețelei de producere/transport și distribuție a energiei termice. Sprijinirea inovării și folosirea tehnologiilor verzi în sectorul de eficiență energetică și termică - 1,800 mld EUR 2. Servicii publice, dezvoltare urbană și valorificarea patrimoniului - 6,500 mld. euro (19,69% din buget) Mobilitate și regenerare urbană, valorificarea patrimoniului - Îmbunătățirea calității vieții și a serviciilor prestate populației, îmbunătățirea condițiilor de locuit prin implementarea proiectelor de mobilitate urbană, regenerare urbană și de valorificare a patrimoniului cultural și local - 3,600 mld EUR Sănătate - Creșterea accesibilității populației la serviciile publice de sănătate, îmbunătățirea accesului la serviciile de sănătate specifice pacientului critic, asigurarea accesului populației, precum și creșterea calității serviciului public de sănătate pentru afecțiunile oncologice și cardiovasculare - 1,850 mld EUR Educație - Corelarea competențelor profesionale dobândite de elevi în timpul procesului educațional cu cerințe existente pe piața muncii prin dezvoltarea de campusuri școlare destinate învățământului tehnic în sistem dual, înființarea Centrelor de educație inovativă și specializare inteligentă, precum și a Centrelor pentru dezvoltarea competențelor profesionale ale studenților - 1,050 mld EUR 3. Competitivitate economică, digitalizare și reziliență - 5,085 mld euro (15,40% din buget) Mediul de afaceri/ Ecosisteme antreprenoriale - Ecosisteme antreprenoriale Îmbunătățirea competitivității economice a IMM-urilor prin acces la retehnologizare, automatizări industriale, digitalizare, activități de transfer tehnologic pentru îmbunătățirea calității produselor și serviciilor obținute, inclusiv pentru creșterea capacității de reziliență în perioade de crize pandemice - 3,800 mld EUR Cercetare și inovare - Creșterea aportului activităților de transfer tehnologic rezultate din activitatea de cercetare-dezvoltare la obținerea de produse și servicii inovative - 275.000 EUR Digitalizare - Digitalizarea marilor servicii publice din domeniul de sănătate și educație, digitalizarea activității de stabilire, colectare și executare silită a creanțelor bugetare precum și digitalizarea activității din domeniul justiției pentru consolidarea statului de drept. Consolidarea activității de securitate cibernetică - 700.000 EUR Reziliență în situații de criză - Consolidarea capacității de reziliență cibernetică, medicală și alimentară prin realizarea de depozite regionale destinate echipamentelor medicale și medicamentelor, depozite de alimente și alte bunuri de consum, precum și alte facilități specifice - 310.000 EUR
Prezentul proiect de lege aprobă OUG 210/2020 ce vizează a treia rectificare bugetară pe anul 2020 și aduce modificări și completări Bugetului de stat pe anul 2020, aprobat prin Legea bugetului de stat pe anul 2020, nr. 5/2020. Schimbări preconizate: Veniturile bugetului de stat pe anul 2020, se diminuează, pe sold, cu suma de 4.489,4 milioane lei Cheltuielile bugetului de stat pe anul 2020, se majorează, pe sold, cu suma de 1.157,6 milioane lei. Influențele pe principalii ordonatori de credite ai bugetului de stat se prezintă astfel: Ministerul Sănătății: +1.077,8 milioane lei per sold în special pentru suplimentarea transferurilor pentru echilibrarea bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate Ministerul Fondurilor Europene: +104,97 milioane lei, per sold Ministerul Finanțelor Publice – Acțiuni Generale: -854,7 milioane lei, per sold Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri: -56,0 milioane lei Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor: -37,8 milioane lei per sold Prin proiectul de act normativ se reglementează și posibilitatea efectuării de redistribuiri de credite în cadrul anumitor naturi de cheltuieli în vederea bunei desfășurări a activității ordonatorilor principali de credite. Deficitul bugetului general consolidat, în sumă absolută, calculat potrivit metodologiei naționale (cash) crește la 96.058,4 miliarde lei acesta reprezentând 9,1% din PIB. Actualizare 23.11.2020 - Forma inclusă pe agenda ședinței de Guvern Veniturile bugetului de stat pe anul 2020, se diminuează, pe sold, cu suma de 4.359,4 milioane lei Taxa pe valoarea adăugată: +510,7 milioane lei Cheltuielile bugetului de stat pe anul 2020, se majorează, pe sold, cu suma de 1.287,6 milioane lei
Programul Interreg IPA de Cooperare Transfrontieră România - Serbia pentru perioada 2021-2027 este un document strategic care susține orientările strategice prevăzute în Strategia pentru Balcanii de Vest. Scopul programului este să integreze acțiuni și abordări de cooperare inovativă în regiuni în complementaritate cu regiunile macroregionale menționate mai sus. În cadrul programului, se va aplica un proces mai amplu de consultare, cu respectarea codului de conduită, în contextul stabilirii JMC, în zona programului și la nivel național și va viza o participare echilibrată a părților interesate, reprezentând domeniile sociale, economice, educaționale, culturale sau turistice. Procesul de selectare a partenerilor sociali, ONG-urile ca membri la JMC va ține cont și de experiența acestora în proiecte/programe transfrontaliere. Arhitectura Programului Interreg IPA CBC Romania-Serbia 2021-2027 prevede, printre altele: 1. Protecția Mediului și Managementul Riscurilor Ob. 1 - Intensificarea protecției mediului și biodiversității, infrastructurii ecologice mai ales în mediul urban și reducerea poluării Ob. 2 - Promovarea energiei regenerabilepromovarea măsurilor de eficiență energetică și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră Ob. 3 - Promovarea măsurilor de eficiență energetică și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră Ob. 4 - Promovarea adaptării la schimbările climatice, prevenirea riscurilor și reziliența în caz de dezastre 2. Educație și sănătate, pentru respectarea Drepturilor Sociale Ob. 1 - Îmbunătățirea accesului la educație, instruire și formarea pe tot parcursul vieții și calității acestora peste granițe pentru a crește nivelul de competențe și promovări educaționale pentru recunoașterea în străinătate Ob. 2 - Îmbunătățirea accesului la servicii inclusive și de calitate în educație, instruire și învățarea continuă prin dezvoltarea infrastructurii, inclusiv prin stimularea rezilienței pentru educație și instruire la distanță și online Ob. 3 - Creșterea accesibilității, eficienței și rezilienței sistemelor medicale și serviciilor medicale pe termen lung peste granițe.
Prezentul proiect de ordonanță de urgență prevede modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fondurilor europene: OUG 155/2020 va avea un nou titlu - „Ordonanța de urgență a Guvernului privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă” se înlocuiește termenul „relansare” cu „redresare” în denumirea Planului național de relansare și reziliență (PNRR) se impune definirea mecanismului financiar pentru utilizarea fondurilor din PNRR se supune aprobării finanțarea facilității „Fondul pentru elaborarea documentațiilor tehnico-economice - FEDTE”, coordonată de către Ministerul Fondurilor Europene, având ca obiectiv general finanțarea elaborării și/sau actualizării documentațiilor tehnico-economice aferente proiectelor ce vor fi depuse pentru finanțare în cadrul PNRR, cu implementare până la data de 30 iunie 2022. Cheltuielile eligibile finanțare în cadrul facilității FEDTE sunt asigurate în cuantum de 100% din fonduri provenite din bugetul de stat. Finanțarea și altor categorii de studii și documentații pentru obținerea de avize/autorizații care sunt necesare pentru implementarea proiectelor din PNRR. Reglementarea în regim de urgență a prelungirii perioadei de flexibilizare a termenelor procedurale până la data de 31 decembrie 2021 Sănătate - introducerea sănătății, domeniul de interes major, în cadrul domeniilor pentru care se acordă sprijin financiar din cadrul POAT 2014-2020 pentru pregătirea documentațiilor tehnico-economice aferente și clarificarea categoriilor de beneficiari, a tipurilor de activități care urmează a fi finanțate precum și a modalității în care resursele financiare necesare pregătirii documentațiilor tehnico-economice/proiectelor vor fi asigurate PNRR - restrângerea obligativității solicitării la rambursare a cheltuielilor necesare pregătirii/actualizării documentațiilor tehnice, doar pentru beneficiarii ale căror proiecte vor fi implementate ȋn cadrul Mecanismului de Redresare și Reziliență Transport - reglementarea în regim de urgență a unor măsuri pentru diminuarea riscului ca proiectele de infrastructură de transport să întârzie în a fi implementate adoptarea unor măsuri legislative urgente care să permită asigurarea fluxului financiar necesar implementării proiectelor de investiții din domeniul infrastructurii de transport, respectiv asigurarea fondurilor necesare lansării achizițiilor publice sau implementării proiectelor de infrastructura de transport incluse în Planul de Redresare și Reziliența.
Obiectiv general al Strategiei Guvernului României de incluziune a cetățenilor români aparținând minorității rome pentru perioada 2021-2027 este creșterea calității vieții cetățenilor români aparținând minorității rome, fundamentată pe cetățenie activă, incluziune socio-economică și valorizarea patrimoniului cultural rom. Acesta este susținut de următoarele cinci obiective specifice: Îmbunătățirea condițiilor de locuire și a infrastructurii în comunitățile vulnerabile cu romi; Asigurarea accesului cetățenilor români de etnie romă la educație inclusivă de calitate; Impulsionarea gradului de ocupare a romilor în concordanță cu cerințele pieții, astfel încât să se evite segmentarea competențelor și a oportunităților și să se permită evoluția profesională a acestora; Îmbunătățirea stării de sănătate a membrilor comunităților vulnerabile de romi; Susținerea cercetării, conservării și promovării patrimoniului cultural rom și a identității rome
Prin prezentul proiect de lege se aprobă OUG 199/2020, care opereaza urmatoarele modificari si completari, respectiv: Ordonanta de urgenta nr. 130/2020: introducerii a doua noi categorii de beneficiari, respectiv intreprinderi individuate si intreprinderi familiale pentru a se asigura egalitate de tratament cu PFA. finantarea si a intreprinderilor care au fost infiintate in cursul anului 2019 si care au o cifra de afaceri anuala mai mica de 5.000 euro, deci care au in general, o rata mare de esec in piata si in particular, o mai mare incertitudine de supravietuire in contextul crizei generate de pandemia COVID-19 modificarea articolului 11 alineatul (4), in sensul ca, pentru aplicatiile de finantare depuse pana in data de 28 octombrie 2020, fondurile alocate pentru granturile destinate capitalului de lucru sunt in valoare de 1.067.095.588 EUR, din care 765mii EUR fonduri exteme nerambursabile si 142.031.250 euro fonduri de la bugetul de stat și coparticipare de 160.064.338 euro din partea beneficiarilor Bugetele pentru formele de sprijin sub forma de granturi prevazute la art.l alin.(2) lit.b) si c) sunt indicative si se pot reloca intre tipurile de masuri in fiinctie de nevoile lMM-urilor În plus, se reglementeaza situatia modificarilor/completarilor Schemei de ajutor de stat - Sprijin pentru IMM-uri, pana la aprobarea acestora prin decizie autorizata a Comisiei Europene.
Prezentul proiect de ordin aduce modificări și completări Normelor metodologice privind organizarea și funcționarea comisiilor, procedura de selecție a programelor, proiectelor și acțiunilor culturale în vederea acordării de finanțări nerambursabile din Fondul Cultural Național, precum și de soluționare a contestațiilor, ce vizează: o nouă metodă de depunere a documentației care însoțește oferta culturală, respectiv în format electronic; modelele cadru pentru formularele care trebuie completate de către solicitanți în cadrul celor două etape ale selecției de oferte, precum și modelul cadru al contractului încheiat între Administraţia Fondului Cultural Naţional şi solicitantul selecţionat petru acordarea de finanţarea nerambursabilă vor fi puse la dispoziție în format electronic pe pagina de internet a AFCN; clarificarea dispozițiilor referitoare la organizarea și funcționarea comisiilor de selecție, dar și a procedurii de contestație, în cazul solicitanților nemulțumiți de modul de respectare a procedurii privind organizarea și desfășurarea selecției de oferte.
Prezentul proiect de lege aprobă OUG 181/2020, care prevede: Măsuri de înlesnire la plată pentru obligațiile bugetare restante după data declarării stării de urgență, administrate de organul fiscal central reglementarea unei măsuri alternative la măsurile fiscale adoptate după intrarea în starea de urgență, pentru care perioada de aplicare înceteaza la data de 25 octombrie 2020. reglementarea unei proceduri simplificate de acordare a eșalonarii la plată pentru cel mult 12 luni, pentru contribuabilii care au fost buni platnici până la data intrării în starea de urgență, indiferent de forma de proprietate. eșalonarea la plată pe cel mult 12 luni a obligațiilor bugetare principale precum și pentru obligațiile fiscale accesorii aferente acestora a căror scadență/termen de plată se împlinește după data declarării stării de urgență. se suspendă executarea silită pentru obligațiile bugetare ce fac obiectul eșalonării la plată precum și pentru cele care constituie condiție de menținere a valabilității înlesnirii la plată. Pentru obligațiile curente, care constituie condiție de menținere a eșalonării la plată, acești debitori au posibilitatea, fie să le includă în eșalonarea la plată obținută potrivit Codului de procedură fiscală, fie să solicite eșalonarea la plată potrivit prezentei ordonanțe de urgență Pe perioada eșalonării la plată, contribuabilii trebuie să achite toate obligațiile născute în această perioadă, cu posibilitatea de prelungire a termenelor de plată. Contribuabilul poate menține eșalonarea la plată pierdută, o singură dată pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată, respectiv în cele 12 luni de eșalonare. Alte măsuri fiscale se propune scutirea de la plata impozitului specific unor activităţi din domeniul HoReCa până la sfârșitul anului 2020 stabilirea termenului de 2 decembrie 2020 până la care consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot adopta hotărâri privind reducerea impozitului anual pe clădiri cu o cotă de până la 50%, pentru clădirile nerezidenţiale, aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, folosite pentru activitatea economică proprie a acestora sau date în folosinţă printr-un contract de închiriere, comodat sau prin alt tip de contract pentru desfăşurarea unor activităţi economice se impune suspendarea aplicării dispozițiilor referitoare la obligativitatea operatorilor economici din categoria marilor contribuabili de a asigura conectarea aparatelor de marcat la sistemul informatic al ANAF, până la 31 decembrie 2020. se propune și completarea prevederilor Codului fiscal în sensul introducerii în categoria veniturilor din salarii și asimilate salariilor neimpozabile și care nu sunt cuprinse în baza lunară de calcul al contribuţiilor sociale, a avantajelor reprezentând contravaloarea cheltuielilor suportate de angajator/plătitor cu efectuarea testelor medicale de diagnosticare a infectiei COVID-19, la inițiativa angajatorului/plătitorului, pentru persoanele fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor. ACTUALIZARE 22.10.2020 - varianta actualizată a ordonanței, adoptată de Guvern: prelungirea până la 25 decembrie a perioadei în care nu se percep dobânzi și penalități pentru obligațiile fiscale neachitate la termen, a căror scadență s-a împlinit după declanșarea stării de urgență. Până la 25 decembrie 2020 organele fiscale nu vor începe executarea silită, dând posibilitatea debitorilor de a se decide cu privire la accesarea facilităților fiscale oferite corespunzător situației sale fiscale. Nivelul de dobânzii este redus la jumătate, respectiv 0,01% pe zi de întârziere adică la 3,65 % pe an, pe perioada pentru care au fost acordate eşalonări la plată, pentru obligaţiile fiscale eşalonate la plată, începând cu data de 26 decembrie 2020, pentru obligațiile fiscale eșalonate la plată Debitorul poate solicita modificarea eșalonării prin includerea în eșalonare a obligațiilor născute după acordarea eșalonării la plată de 2 ori pe perioada eșalonării. Dacă debitorul pierde eșalonarea, poate solicita menținerea acesteia tot de 2 ori. Pentru a beneficia de eșalonarea la plată prevăzută la alin. (1), debitorul trebuie să îndeplinească - b) să nu se afle în procedura falimentului; În anul 2020 se pot aproba mai mult de două rectificări bugetare. Termenul prevăzut la art. XIII alin. (1) din OUG nr. 48/2020, cu modificările ulterioare, prorogat prin OUG 90/2020, se prorogă până la data de 25 ianuarie 2021.