Prezenta propunere legislativă vizează obligarea autorităţilor publice centrale şi locale, precum şi a altor instituţii publice de a menţine transparenţa decizională în faţa cetăţenilor, prin organizarea de dezbateri publice pentru acele acte normative care s-ar încadra în tipul celor supuse dezbaterilor publice, conform legii, indiferent dacă aceste dezbateri au fost sau nu solicitate de asociaţii legal constituite sau alte autorităţi publice.
Prezenta propunere legislativă vizează modificarea și completarea legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, a legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 și a legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismului, prin stabilirea unor termene ferme în care acţiunile privind atacarea actelor administrative să poată fi iniţiate, după cum urmează: Legea nr. 50/1991 Pentru organismele sociale interesate, în litigiile ce vizează autorizaţiile de construire, termenul pentru formularea plângerii prealabile, dacă aceasta mai este obligatorie, este de 30 de zile şi începe să curgă de la data ultimei operaţiuni de publicitate, iar termenul pentru introducerea cererilor de anulare, de suspendare, de intervenţie accesorie sau de intervenţie principală este de 60 de zile şi se calculează de la data primirii răspunsului la plângerea prealabilă sau de la data expirării termenului legal de soluţionare a plângerii, indiferent care dintre aceste date survine prima. Dacă plângerea prealabilă nu mai este obligatorie, pentru organismele sociale interesate, în litigiile ce vizează autorizaţiile de construire, termenul pentru introducerea cererilor de anulare, de suspendare, de intervenţie accesorie sau de intervenţie principală, este de 60 de zile şi începe să curgă de la data ultimei operaţiuni de publicitate. Legea nr. 350/2001 Pentru organismele sociale interesate, dreptul de a ataca hotărârile de aprobare se prescrie în termen de 1 an de la data aprobării
Prin prezentul proiect de hotărâre se aprobă normele metodologice de aplicare a Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Astfel, sunt prevăzute obligaţiilor care le revin autorităţilor publice în domeniul implicării cetăţenilor în procesele decizionale, stabilite în sarcina acestora prin cadrul legislativ şi clarificarea etapelor procedurii de transparenţă decizională astfel încât autorităţile să asigure participarea efectivă a celor interesaţi atât în fazele incipiente, cât şi în fazele de maturitate ale procesului de elaborare a unei decizii publice: clarificarea sferei atribuţiilor persoanelor responsabile de aplicarea prevederilor privind transparenţa decizională; standardizarea etapelor procedurale, a modului de desfăşurare şi a aplicabilităţii excepţiilor, în vederea eliminării confuziilor terminologice şi conceptuale; clarificarea tuturor canalelor de comumcare a documentelor aferente procedurilor de consultare prevăzute de actele normative citate; introducerea unor documente şi modele cu format uniform şi uşor accesibil pentru toate procedurile de consultare publică, ce pot fi utilizate de toate autorităţile şi instituţiile publice centrale şi locale, a căror utilizare să conducă la scăderea încărcăturii administrative; actualizarea canalelor de informare privind procedurile de consultare publică prin integrarea platformei http://e-consultare.gov.ro/w/, şi prevederea posibilităţii ca dezbaterile publice şi şedinţele publice să se poată desfăşura online; standardizarea şi optimizarea procedurii de colectare în format electronic şi centralizat a datelor privind aplicarea de către autorităţile administraţiei publice a prevederilor privind întocmirea şi publicarea raportului anual privind transparenţa decizională, astfel încât datele colectate să fie gestionate mai facil în realizarea analizei anuale la nivel naţional.
Prezenta propunere legislativă vizează obligativitatea autorităților administraţiei publice de a publica documentele în format editabil pe site-urile proprii, dar şi pe un portal naţional unic. Astfel, modificările vizate în această propunere legislativă au la bază două etape de transformare a mecanismului existent pentru transparenţa decizională: Prima etapă prevede îmbunătăţirea calităţii documentelor postate şi publicarea noilor documente în format editabil, această condiţie fiind aplicată tuturor site-urilor instituţiilor publice. De asemenea, autorităţile publice care au resursele necesare precum accesul la internet vor avea obligaţia de a desfăşura şedinţele publice de dezbateri a proiectelor de acte normative şi în mediul online. Această etapă are efecte imediate, fiind obligatorie de implementat de la momentul adoptării prezentei legi. A doua etapă a proiectului de lege are ca scop crearea unei platforme unice naţionale pentru centralizarea tuturor proiectelor de acte normative.
Prezenta propunere legislativă prevede faptul că adoptarea unui act normativ cu încalcarea procedurii de publicare a anunțului referitor la elaborarea acestuia atrage nulitatea absolută a actului normativ astfel adoptat și a tuturor actelor subsecvente.
Prezentul proiect de hotărâre pentru aprobarea Metodologiei privind transparența decizională în administrația publică vizează: crearea unei structuri de personal dedicate/responsabile la nivelul tuturor entităților publice și delimitarea clară a atribuțiilor funcționarilor desemnați pentru implementarea metodologiei privind transparența decizională în administrația publică, creșterea a gradului de pregătire și profesionalizare a personalului desemnat; standardizarea structurii site-urilor autorităților și instituțiilor publice; crearea unor documente și modele cu format uniform și ușor accesibil pentru toate procedurile de consultare publică, ce pot fi utilizate de toate autoritățile și instituțiile publice centrale și locale; încurajarea participării active a cetățenilor în procesul de luare a deciziilor publice și în procesul de elaborare a actelor normative; optimizarea organizării proceselor de lucru interne: standardizarea structurii site-urilor, crearea unor documente și modele cu format uniform și ușor accesibil pentru toate procedurile de consultare publică, ce pot fi utilizate de toate autoritățile și instituțiile publice centrale și locale. accesibilitatea consultărilor publice prin crearea unui model standardizat de comunicare; extinderea canalelor de informare privind procedurile de consultare publică prin integrarea platformei http://e-consultare.gov.ro/w/. detalierea etapizată a mecanismului consultărilor în procesul de elaborare a actelor normative; detalierea mecanismului de consultare și participare a societății civile la procesul de luare a deciziilor; includerea în atribuțiile persoanei sau compartimentelor responsabile pentru relația cu societatea civilă și a atribuțiilor structurilor pentru relația cu mediul asociativ prevăzute de art. 51 și 52 din O.G. nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații; introducerea unor formulare-model pentru uniformizarea procedurilor (ex: formular pentru colectarea de propuneri/ opinii/ recomandări, model de registru pentru consemnarea propunerilor venite în procesul de consultare, model de anunț pentru organizarea unei ședințe de dezbateri publice); realizarea unei raportări centralizate și transmiterea acesteia către SGG, până la data de 15 mai ale fiecărui an; posibilitatea ca dezbaterile publice și ședințele publice să se poată desfășura online.
Prin prezentul proiect de hotărâre se aduc o serie de modificări și completări Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, printre care: După primirea și înregistrarea cererii structurile sau persoanele responsabile de informarea publică directă realizează o evaluare primară a solicitării, în urma căreia se stabilește dacă informația solicitată face obiectul prevederilor Legii nr. 544/2001, cu modificările și completările ulterioare, respectiv stabilește dacă este o informație comunicată din oficiu, furnizabilă la cerere sau exceptată de la liberul acces; În situația în care în urma evaluării primare se stabilește că informația solicitată nu face obiectul prevederilor Legii nr. 544/2001, cu modificările și completările ulterioare, se asigură în termen de 5 zile de la înregistrare informarea solicitantului despre acest lucru; În situația în care informația solicitată este dintre cele care se comunică din oficiu, se asigură de îndată, dar nu mai târziu de 5 zile, informarea solicitantului despre acest lucru, precum și sursa unde informația solicitată poate fi găsită; Autoritatea sau instituția publică poate publica, din oficiu, orice informații a căror solicitare a înregistrat o frecvență mare din partea publicului, în funcție de obiectul sau domeniul său de activitate, în condițiile legii; Structurile sau persoanele responsabile de informarea publică directă realizează organizarea și funcționarea punctului de informare-documentare, după cum urmează: asigură publicarea buletinului informativ al autorității sau instituției publice, care va cuprinde informațiile de interes public comunicate din oficiu, prevăzute la art. 5 din Legea nr. 544/2001, cu modificările și completările ulterioare; asigură disponibilitatea și actualizarea informațiilor comunicate din oficiu, prevăzute la art. 5 din Legea nr. 544/2001, cu modificările și completările ulterioare, pe pagina de internet și la avizierul autorității sau instituției publice, precum și în alte modalități, după caz; organizează în cadrul punctului de informare-documentare al instituției accesul publicului la informațiile furnizate din oficiu; În termen de 10 zile lucrătoare de la apariția unor modificări, informațiile de interes public care se comunică din oficiu se actualizează de către autoritatea sau instituția publică, prin structurile sau persoanele responsabile de informarea publică directă.
Prezentul proiect de Ghid reprezintă un îndrumar pentru solicitanții de fonduri în vederea impementării activitatilor de cooperare ale Grupurilor de Actiune Locala selectate – componenta B din cadrul submasurii 19.3. Sprijinul din cadrul submăsurii 19.3 - Pregătirea și implementarea activităților de cooperare ale Grupurilor de Acțiune Locală este oferit pentru pregătirea și implementarea activităților de cooperare ale GAL-urilor selectate în perioada de programare 2014-2020, astfel: Componenta A – Asistență tehnică pregătitoare pentru proiectele de cooperare ale GAL-urilor selectate Componenta B – Implementarea activităților de cooperare ale GAL-urilor selectate Sprijinul public nerambursabil în cadrul submăsurii 19.3 – componenta B, se acordă pentru implementarea proiectelor de cooperare ale Grupurilor de Acțiune Locală (GAL) a căror Strategie de Dezvoltare Locală selectată include obiective care vizează cooperarea și care contribuie la atingerea obiectivelor SDL. Partenerii din cadrul proiectului de cooperare sunt Grupuri de Acțiune Locală sau alte structuri similare cu acestea, care implementează o Strategie de Dezvoltare Locală, din România sau din Europa. Cuantumul maxim al sprijinului nerambursabil va fi de 200.000 de euro/GAL, cumulat pentru toate proiectele de asistență tehnică pregătitoare (Componenta A) şi proiectele de cooperare (Componenta B) finanțate în perioada de programare 2014-2020. Principii şi criterii de selecție pentru implementarea proiectelor de cooperare: Principiul selecției proiectelor care integrează aspecte legate de dezvoltare durabilă (proiecte care includ aspecte economice, sociale și de mediu, în conformitate cu Strategia Națională pentru Dezvoltare Durabilă) Principiul selecției proiectelor prin care se facilitează implementarea acțiunilor care se adresează grupurilor de producători, asociațiilor și parteneriatelor Principiul prioritizării proiectelor în care coordonatorul proiectului va fi un GAL recunoscut la nivel național Principiul selecției proiectelor care vizează accesarea de piețe noi pentru produsele locale și dezvoltare de lanțuri scurte de producție și desfacere Principiul selecției proiectelor care promovează transfer de noi tehnologii sau inovare Principiul selecției proiectelor care promovează valorificarea potențialului turistic/ecoturistic local Principiul selecției proiectelor care promovează acțiuni care sprijină grupurile vulnerabile, inclusiv minorități Principiul selecției proiectelor care se încadrează în teritoriul ITI (Delta Dunării) sau zona montană
Prezentul proiect de lege vizează modificarea şi completarea Legii nr.544/2001 privind liberul acces la informaţii de interes public, astfel: Introducerea obligativității autorităților și instituțiilor publice de a publica și comunica toate informațiile și datele de interes public într-un format deschis și prelucrabil automat Introducerea obligativității autorităților și instituțiilor publice de a întocmi și actualiza un registru public electronic al solicitărilor înregistrate și al răspunsurilor emise în baza Legii nr. 544/2001, cu anonimizarea datelor personale din cuprinsul acestora. Actualizare 16.05.2022 - Amendamente admise la raportul Comisiei pentru cultură de la Camera Deputaților: Se prevede posibilitatea pentru petenții informațiilor de interes public de a solicita ca cererea și răspunsul lor să nu fie publicate timp de 3 luni, chiar și în forma anonimizată, în registrul electronic al instituției. Se menține posibilitatea solicitării în format electronic a informațiilor de interes public. Se introduce în conținutul registrului public electronic și publicarea reclamațiilor și soluțiilor. De asemenea, se introduc soluțiile și informațiile la care instituția a fost obligată să le comunice în urma unor hotărâri definitive. Când într-un document sunt redate informații de interes public și informații cu privire la datele personale accesul la informațiile de interes public se realizează prin anonimizarea informațiilor cu privire la datele personale. Refuzul de acces la informațiile de interes public, în condițiile în care informațiile cu privire la datele personale pot fi anonimizate, este nejustificat. Se introduce posibilitatea persoanei vătămate ca în cazul în care reclamația sa este respinsă prin actul administrativ intern, să se poată adresa instanței inclusiv cu privire la acest act. (...) Actualizare 02.09.2020 - amendamente la raportul Comisiei de la Senat: se elimină explicațiile cu privire la regsitrul public se abrogă - „Solicitarea informaţiilor de şi obţinerea interes public se pot realiza, dacă sunt întrunite condiţiile tehnice necesare, ŞI în format electronic.” ACTUALIZARE 18.02.2021 - amendamente la raportul Comisiei de la Cameră: redenumire titlu - LEGE pentru modificarea și completarea Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public se propune includerea explicită în sfera de reglementare a persoanelor juridice de drept public - Legea 544/2001 se reintroduce prevederea - Solicitarea informațiilor de interes public se poate realiza și în format electronic refuzul de acces la informațiile de interes public, în condițiile în care informațiile cu privire la datele personale pot fi anonimizate, este nejustificat. introducerea unui regim sancționator care oglindește contravențiile în alte domenii privind transparența instituțiilor publice, având în vedere faptul că una din principalele cauze ale refuzurilor abuzive sau nejustificate este lipsa unor sancțiuni efective pentru încălcarea dispozițiilor legale. Prezenta lege intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, cu excepția dispozițiilor art. 221 din Legea nr. 544/2001, care intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României Actualizare 22.03.2021 - amendament la raportul suplimentar al Comisiei de la Cameră: Nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (2), art. 5-71 , art. 11 și art. 111 , atrage răspunderea contravențională a conducătorului compartimentului pentru relații publice sau a persoanei desemnate în scopul asigurării accesului la informațiile de interes public, precum și a conducătorului autorității sau instituției publice în cauză și se sancționează cu avertisment sau amendă între 500 și 7.500 lei
Prezentul proiect de lege prevede definiarea organizației care organizează activități de voluntariat/internship, desfăşurate în folosul altor persoane sau al societăţii. Legea 78/2018 (Voluntariat): organizaţia-gazdă este persoana juridică de drept public, persoana juridică de drept privat, fără scop lucrativ sau birourile parlamentare ale deputaţilor şi senatorilor pe durata mandatului parlamentar, care organizează şi administrează activităţi de voluntariat Legea 176/2018 (Internship) organizaţie-gazdă - persoana juridică de drept public, persoana juridică de drept privat sau birourile parlamentare ale deputaţilor şi senatorilor pe durata mandatului parlamentar, la care internul desfăşoară o activitate specifică, în baza unui contract de intemship